Рамзес зустрінеться з Апофісом: ESA відправить місію до рекордного астероїда

Європейська космічна агенція анонсувала проєкт місії Ramses (Rapid Apophis Mission for Space Safety). Її метою стане астероїд Апофіс, який рекордно зблизиться з Землею 2029 року.

Зближення раз на 10 тисяч років

Апофіс був відкритий у 2004 році. Його діаметр становить близько 340 метрів. 13 квітня 2029 року він здійснить близький проліт Землі, пройшовши на відстані 32 тисяч км від її поверхні (тобто всередині орбіт геостаціонарних супутників). У цей момент його можна буде побачити на небі неозброєним оком на більшій частині Європи та Африки, а також у деяких районах Азії.

Траєкторія прольоту Землі астероїдом Апофіс. Джерело: ESA

Майбутнє зближення — це вкрай рідкісна подія. Так, астрономи знаходили астероїди, що пролітали на меншій відстані від Землі, але при цьому вони мали набагато менші розміри. За оцінками вчених, об’єкти на кшталт Апофіса наближаються до Землі на таку близьку відстань у середньому лише раз на 5000 – 10000 років.

Не дивно, що до майбутнього прольоту прикута така увага. Коли Апофіс тільки був відкритий, існували побоювання, що гравітація Землі настільки змінить його орбіту, що в 2036 році він впаде на нашу планету. Зараз ми знаємо, що це не так, і, щонайменше, в найближчі сто років астероїд не становить для нас загрози. Водночас зближення може вплинути на Апофіс. На думку астрономів, на ньому можуть виникнути зсуви та викиди речовини. Тому наземні телескопи пильно стежитимуть за візитом астероїда. Але все ж, найкращі дані зможе дати космічний апарат.

Європейська місія до Апофіса

Наразі проєкти місій до Апофіса розробляються низкою країн і приватних компаній. Нещодавно до них приєдналася ESA, яка оголосила про намір запустити власний апарат до Апофіса. Він отримав назву Ramses.

Апарат Ramses в уявленні художника. Джерело: ESA-Science Office

Ramses буде запущений у квітні 2028 року і досягне Апофіса в лютому 2029 року за два місяці до зближення. Це дасть йому змогу спостерігати в режимі реального часу будь-які можливі зміни, які відбудуться під час зустрічі з нашою планетою. Науковці сподіваються, що космічному апарату вдасться зафіксувати землетруси та зсуви ґрунту, що дасть можливість дізнатися про склад астероїда, його внутрішню структуру, масу, щільність та пористість.

Такі дані мають не тільки наукову, а й практичну цінність. У майбутньому астрономи цілком можуть знайти астероїд, який загрожує нашій планеті — і для того, щоб збити його з курсу, необхідно розуміти, як вони влаштовані і як відреагують на зовнішній вплив.

Наразі проєкт Ramses перебуває на стадії попереднього розроблення. Остаточне рішення про його фінансування та запуск має бути отримане на засіданні Ради міністрів ЕSA в листопаді 2025 року.

За матеріалами ESA