Радіотелескопи вивчили Юпітер та Іо

Використовуючи можливості радіотелескопів VLA (Very Large Array) та ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) дві міжнародні команди дослідників провели вивчення атмосфери Юпітера та вулканів Іо. Їхні результати містяться в нещодавно опублікованих наукових статтях.

Зображення поверхні Юпітера, отримане радіотелескопом VLA за допомогою даних, зібраних зондом Juno. Джерело: Moeckel, et al., Bill Saxton, NRAO/AUI/NSF

Комплекси типу VLA та ALMA зазвичай використовуються для спостереження далеких об’єктів, розташованих за межами Чумацького Шляху. Однак вони також є цінним інструментом для вивчення об’єктів нашої Сонячної системи. Наприклад, Юпітера.

Найбільша планета Сонячної системи має складну, динамічну атмосферу, яка швидко змінюється. Щоб вивчити її на різних глибинах, перша команда дослідників провела комплексні спостереження з використанням VLA та зонда Juno, що знаходиться на орбіті навколо Юпітера. В результаті вченим вдалося отримати радіозображення планети з високою роздільною здатністю та скласти карту розподілу аміаку на різних висотах. Своєю чергою, це допомогло визначити вертикальну структуру атмосфери планети.

Вулканічний супутник Іо, чия поверхня регулярно змінюється під час нескінченних вивержень, теж становить величезний науковий інтерес. Вважається, що ця активність викликана його сильними припливними взаємодіями з Юпітером. Завдяки вулканам супутник навіть має своєрідну атмосферу, яка в основному складається з оксиду сірки (SO2).

Під час спостережень, виконаних за допомогою комплексу ALMA, вченим також вдалося виявити в атмосфері Іо сліди газових домішок хлориду натрію (NaCl) та хлориду калію (KCl). Ці з’єднання значною мірою обмежені за розміром і знаходяться при високих температурах, що вказує на те, що їх джерелом є вулканічна активність. Дослідники також з’ясували, що вони перебувають не в тих місцях, звідки викидається SO2. Це дозволяє припустити, що можуть бути відмінності в підповерхневій магмі або процесах виверження між вулканами, що викидають SO2, й вулканами, що викидають NaCl та KCl.

Нагадаємо, що недавно комплекс радіотелескопів ALMA зазнав хакерської атаки, яка призвела до припинення його діяльності.

За матеріалами https://public.nrao.edu