Приречені на смерть зорі кинули виклик планетарній науці

Із 5 тисяч відкритих на сьогодні екзопланет 90% обертаються навколо зірок того ж розміру або менше, ніж наше Сонце. Але у гігантських світил, схоже, нема своїх планет. Цей факт має серйозні наслідки для розуміння формування Сонячної системи. Але чи є брак планет навколо великих зір істинним відображенням природи Всесвіту? Нещодавнє відкриття двох газових гігантів, що обертаються навколо субгіганта під назвою µ2 Скорпіона, передбачає, що є винятки з правил.

µ2 Скорпіона
Ілюстрація µ2 Скорпіона. Зображення: Universetoday

µ2 Скорпіона — це зоря, яку можна побачити неозброєним оком. Її можна самостійно знайти на небі — вона є частиною хвоста сузір’я Скорпіона, неподалік яскравої зорі, відомої як Антарес. µ2 Скорпіона — зоря B-типу, маса якої в 9 разів перевищує масу Сонця. Вона досить велика, а значить, коли-небудь вибухне ефектною надновою, перш ніж сколапсувати у щільну нейтронну зорю.

Нещодавно астрономи вивчали µ2 Скорпіона в межах програми B-Star Exoplanet STudy (BEAST) і виявили на орбіті навколо неї два газові гіганти. Це перша система такого роду, відома науці.

Виклик науці

Які наслідки має це відкриття? Сучасні теоретичні моделі не можуть поки що пояснити утворення планет у таких зірок. Модель акреції ядра формування планет, у якій пил повільно збирається в планетарне ядро ​​впродовж мільйонів років, теоретично не може існувати навколо масивних зір, де протопланетні диски розсіюються швидше.

µ2 Скорпіона у сузір'ї Скорпіона
µ2 Скорпіона у сузір’ї Скорпіона

В іншій моделі, відомій як гравітаційна нестабільність (GI), протопланетний диск досить масивний, щоб стати нестабільним під власною вагою, схлопуючись у планети-гіганти. Це може відбуватися набагато швидше, ніж акреція ядра, і може пояснити появу планет навколо масивних зір. Але планети-компаньйони µ2 Скорпіона, як припускають дослідники, не можуть існувати відповідно до поточних моделей GI. Ці планети просто не відповідають моделям. Тому, можливо, науці потрібно переглянути теоретичні розрахунки.

Такі планетні системи, як µ2 Скорпіона, натякають на ширшу різноманітність екзопланет і змусять астрофізиків задуматися про перегляд існуючих моделей про їхнє формування. З кожною новою екзопланетою, що додається до наших баз даних, ми дізнаємося все більше і більше про складність планетарних систем у нашій галактиці та покращуємо наше розуміння механізмів, що діють при народженні планет.

Нагадаємо, що раніше астрономи знайшли 70 «планет-сиріт».

За матеріалами Universetoday