«Холодильник» на МКС створює холодніші умови, ніж у космосі

NASA проводить експерименти з квантовими технологіями для вимірювання гравітації та магнітних полів у космосі. Космічна агенція провела випробування нового інструмента на борту Міжнародної космічної станції (МКС), що вимірює вібрації орбітальної лабораторії за допомогою надхолодних атомів, використовуючи інструмент Cold Atom Lab.

МКС
МКС. Фото: NASA

Цей квантовий інструмент, відомий як атомний інтерферометр, використовує атоми, охолоджені лазером до температур, близьких до абсолютного нуля, для точних вимірювань їхніх властивостей. Це навіть холодніше, ніж у космосі, де температура навколишнього середовища становить 2,725 градуса Кельвіна вище абсолютного нуля.

Хоча такі інтерферометри вже використовуються на Землі, раніше вважалося, що вони надто крихкі для тривалого функціонування в космосі. Проте вчені за допомогою Лабораторії холодного атома NASA на МКС довели, що ця технологія може працювати на орбіті. Результати експерименту були опубліковані в журналі Nature Communications.

Cold Atom Lab
Інструмент Cold Atom Lab на борту МКС. Фото: NASA / JPL-Caltech

Cold Atom Lab використовує умови мікрогравітації на МКС для вивчення квантових явищ. Атоми охолоджуються до майже абсолютного нуля, утворюючи п’ятий стан речовини — конденсат Бозе — Ейнштейна. У такому стані квантові властивості атомів стають макроскопічними, що спрощує їхнє спостереження.

У мікрогравітації МКС конденсат Бозе — Ейнштейна може існувати довше і при нижчих температурах, створюючи сприятливі умови для наукових досліджень. Завдяки атомному інтерферометру вчені можуть використовувати хвилеподібні властивості атомів, що дозволяє вимірювати гравітаційні сили та інші впливи.

Цей космічний інструмент, який здатен вимірювати гравітацію з надзвичайною точністю, може допомогти вченим краще зрозуміти склад місяців та інших небесних тіл, а також дослідити темну матерію. «Атомна інтерферометрія може перевіряти теорію загальної відносності Ейнштейна новими способами, — зазначив Кас Сакетт, головний дослідник Лабораторії холодного атома. — Ця технологія може заповнити прогалини в нашому розумінні Всесвіту».

Лабораторія Cold Atom Lab була відправлена до МКС у 2018 році й першою створила конденсат Бозе — Ейнштейна на орбіті. Віддалене керування із Землі дозволяє проводити дослідження, які можуть відкрити нові горизонти у вивченні космосу та допомогти краще зрозуміти Всесвіт.

Раніше ми повідомляли про те, що аномальній суперпорожнечі Ерідана знайшли несподіване пояснення.

За матеріалами gizmodo.com