Просто про складне | Чим відомий Микола Барабашов

Рівно 130 років тому, 30 березня 1894-го, в Харкові народився видатний український астроном Микола Барабашов. Протягом багатьох років він досліджував Місяць, Марс, а також інші планети Сонячної системи, був ініціатором створення Харківського планетарію.

Микола Павлович Барабашов

1. Хто такий Микола Барабашов?

Микола Павлович Барабашов — український науковець, що народився і більшу частину життя прожив у Харкові. Син викладача медицини, він рано захопився астрономією і вже у шкільному віці публікував просвітницькі статті про зоряне небо.

Згодом, попри світову та російсько-українську війни, йому вдалося стати професійним астрономом і зробити кілька важливих відкриттів. Барабашов очолив Харківську обсерваторію, а потім і астрономічну кафедру Харківського університету. Під час Другої світової війни йому навіть довелося виконувати обов’язки ректора цього навчального закладу, проте згодом він змушений був залишити цю посаду.

2. Як Барабашов дізнався, на що схожа поверхня Місяця?

Своє перше важливе наукове дослідження Микола Барабашов здійснив, коли ще сам був студентом Харківського університету. Він вирішив дізнатися, скільки світла відбиває наша планета у космос. Розв’язати цю задачу йому допомогло явище, відоме як «сяйво да Вінчі».

Воно полягає в тому, що коли Місяць перебуває у фазі тонкого серпа, то решту його видно як «привид». Вчені вже знали, що це залежить саме від світла, що відбивається від нашої планети. Тож Барабашов уважно виміряв яскравість цього випромінювання і зміг правильно оцінити, наскільки яскравою є наша планета, якщо дивитися на неї з космосу.

Це дослідження мало важливе продовження. На початку XX століття науковці не припиняли сперечатися щодо того, що собою являє поверхня нашого супутника. І саме Барабашов першим у світі встановив, що хоча вона і складається з пористих порід, але є достатньо щільною для того, аби людина могла на ній стояти.

3. Що цікавого Барабашов дізнався про Марс?

У 1930-х Барабашов зі своїми учнями зайнявся вивченням Марса. Лише за 25 років до того людство все ще вважало канали на цій планеті реальністю, та й у часи Барабашова залишалися сумніви, що ця планета повністю позбавлена життя. Науковець застосував для його вивчення метод, відомий як фотометрія. Впродовж тривалого часу він спостерігав, як змінюється відбиття світла від різних ділянок планети.

Фотометрія дозволила Барабашову здійснити два важливих відкриття. По-перше, спостереження полярних шапок показали, що вони — двокомпонентні та частково складаються з водяної криги, яка залишається на своєму місці постійно, а частково — із замерзлої вуглекислоти, яка в літній період випаровується.

По-друге, харківському астроному вдалося побачити сезонну зміну яскравості темних ділянок на Марсі й він припустив, що за цим можуть стояти надзвичайно потужні пилові бурі. Обидва припущення згодом підтвердилися.

4. Що Барабашов зробив для розвитку астрономії в Харкові?

Барабашов займався не тільки небесними, а й цілком земними справами. Зокрема, все своє життя він присвятив популяризації науки. Для всіх охочих він зрозумілою мовою розповідав про те, що відбувається на небі. А в 1957 році саме завдяки старанням Барабашова в Харкові відкрили планетарій.

Виступав Барабашов і як організатор харківської науки. У 1960-х йому вдалося організувати будівництво Чугуївської спостережної станції, що розташована поблизу від траси, що з’єднує Харків з Ізюмом. Тут встановили телескоп АЗТ-8 з діаметром дзеркала 70 см та хромосферно-фотосферний телескоп. Згодом з’явилися інші прилади. На превеликий жаль, у 2022 році обсерваторія кілька місяців перебувала під російською окупацією і сильно постраждала.

5. Чому на честь Барабашова назвали ринок?

Для більшої частини населення України прізвище Барабашов досі асоціюється з велетенським речовим ринком у Харкові. Дехто навіть вважає, що це — якась місцевість, яка ще з прадавніх часів називалася «Барабашово». А отже, можна припустити, що і прізвище вченого походить від неї.

Але насправді усе навпаки. Це на честь Миколи Барабашова назвали одну зі станцій метрополітену, а вже вона дала назву ринку, що притулився поруч із нею.