Потужніші за наднові: у космосі знайшли новий тип вибухів

Вчені знайшли новий тип транзієнтних, тобто короткочасних, подій у космосі. Вони потужніші за наднові, але при цьому явно відбуваються не з масивними зорями. І час їхнього існування надзвичайно короткий.

Вибухи у космосі
Вибухи у космосі. Джерело: www.newscientist.com

Загадкові космічні вибухи

Транзієнтними в астрономії називаються ті події, які відбуваються протягом достатньо короткого часу — від мілісекунд до місяців, а потім зникають назавжди. Найвідомішим їхнім класом є наднові. Вони ж вважаються найпотужнішим типом цих явищ.

Однак міжнародна група астрономів нещодавно описала у статті новий тип транзієнтів, який вони назвали luminous fast cooler (LFC). Одну з таких подій виявили під час обробки даних, зібраних мережею роботизованих телескопів ATLAS. Вона відбувалася у далекій від нас галактиці.

Спочатку вчені класифікували її саме як наднову. Однак галактика, про яку йдеться, має неймовірно мало масивних зір, які й повинні перетворюватися на наднові. Чим би не була ця подія, вона відбулася зі світилами, які самі по собі просто не могли вибухнути.

Надзвичайно швидка подія

Звичайно, що насправді розподіл зір у галактиці має статистичний характер. І як хоч як би мало масивних зір у ній було, всього однієї було б достатньо, щоб створити наднову. Однак тут вчені виявили другу особливість транзієнтної події, завдяки якій LFC і отримали свою назву.

Для вибуху, який затьмарює мільйони зір, LFC відбувалися неймовірно швидко. Зазвичай надновим необхідно не менш як 20 днів для того, аби досягти піка яскравості, а потім вони поступово згасають протягом кількох місяців. Ця ж подія набирала свою екстремальну яскравість протягом лише 15 діб, після чого всього за місяць повністю зникла.

Дослідники перевірили записи про попередні спостереження і знайшли у них ще дві подібні події. Перша з них відбулася 2009 року, а друга — 2020-го. Це дозволяє стверджувати, що подібні події — не помилка спостережень, а справді якесь явище.

Науковці чесно визнають, що через брак даних вони гадки не мають, що собою являють LFC. Їхня найкраща здогадка зараз полягає в тому, що це зіткнення зір із чорними дірами. Якщо це так, то вони можуть розглядатися як певна форма події припливного руйнування.