Посадковий модуль запустять на Марс за допомогою надрукованої на 3D-принтері ракети, а вчені хочуть виростити на МКС безліч стовбурових клітин: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин до сніданку: запуск місяцехода VIPER перенесено на 2024 рік. Супутники відстежують рекордну спеку в Європі, а китайська та гонконзька компанії уклали угоду щодо просування ринку космічного туризму.

Запуск місяцехода VIPER перенесений на 2024 рік

NASA попросила компанію Astrobotic перенести на 2024 рік запуск місяцехода VIPER (Volatiles Investigating Polar Exploration Rover). Відстрочка буде використана для додаткових тестів посадкової платформи Griffin, що має зменшити ризики для місії. За це Astrobotic отримає від аерокосмічної адміністрації додаткові 67,8 млн доларів.

«Космічна поліція» відкрила сплячу чорну діру в сусідній галактиці

Міжнародна група експертів оголосила про відкриття чорної діри, розташованої в сусідній галактиці. Цікаво, що раніше ця команда дослідників (неофіційно звана «поліцією чорних дір») кілька разів спростовувала хибні повідомлення інших астрономів про виявлення подібних об’єктів. Тепер же експерти вперше самі знайшли чорну діру.

Знову знайдена чорна діра одержала позначення VFTS 243. Вона знаходиться у Великій Магеллановій Хмарі — одному з найближчих сусідів нашого Чумацького Шляху — і є типовою чорною дірою зоряної маси. Її маса перевершує масу нашого Сонця у дев’ять разів. Такі тіла утворюються, коли потужні світила добігають кінця життєвого циклу та колапсують під впливом своєї маси.

Супутники відстежують рекордну теплову хвилю в Європі із космосу

Рекордні температури припадають на час, коли Старий Світ бореться з багатомісячною посухою. Побиті температурні рекорди, максимально можливий ризик лісових пожеж і гниття ґрунту — все це можна виявити завдяки супутниковим даним, оскільки Європу виснажує екстремальна спека, яка має посилити розсяглу посуху, спричинену відсутністю дощів узимку та навесні. За даними європейської програми моніторингу довкілля Copernicus, від пожеж страждають Франція, Іспанія та Португалія. Полум’ям охоплено понад 390 км². Найбільша загроза лісових спалахів зберігається у Великій Британії.

Impulse Space та Relativity Space оголошують про першу комерційну місію на Марс

Компанія Relativity Space має запустити апарати Mars Cruise Vehicle і Mars Lander компанії Impulse Space з мису Канаверал (Флорида) на багаторазовій ракеті-носії Terran R, надрукованій на 3D-принтері. Очікуване пускове вікно припадає на період між 2024 і 2025 роками. Ексклюзивна угода триватиме до 2029 року.

Космічний туризм шукає нові можливості у Піднебесній

Ракетна компанія з Пекіна CAS Space нещодавно підписала угоду з China Tourism Group з Гонконгу про спільне вивчення та просування ринку космічного туризму.

Минулого року CAS Space оголосила, що працює над одноступеневою багаторазовою ракетою, розрахованою на сім пасажирів. Її перший випробувальний політ заплановано на 2023 рік. Компанія планує провести щонайменше 15 випробувальних польотів перед тим, як узяти на борт перших туристів.

Злиття чорної діри та нейтронної зірки в уяві художника. Джерело: Carl Knox/OzGrav ARC Centre of Excellence

Вчені змоделювали злиття чорної діри та нейтронної зорі

За допомогою суперкомп’ютера команда дослідників з Інституту гравітаційної фізики Товариства Макса Планка (Німеччина) та Японії вперше повністю змоделювала процес зіткнення чорної діри та нейтронної зорі. У своїй роботі вони розрахували стан системи на завершальних етапах орбітального зближення, під час злиття, а також на наступному етапі, коли, згідно з наявними даними, може відбуватися гамма-сплеск.

Вчені хочуть виростити мільярди стовбурових клітин на борту МКС

Для експерименту, який проводять вчені з Медичного центру Cedars-Sinai у Лос-Анджелесі, до космосу були відправлені стволові клітини. Вони пробудуть на орбіті трохи більше місяця, щоб визначити, як впливає відсутність гравітації на їхнє зростання. Крім цього, дослідників цікавлять ще два питання: наскільки по-різному старіють клітини на низькій орбіті й чи можна подолати земні проблеми посилення зростання стовбурових клітин у космосі?

Можливості та області застосування стовбурових клітин збільшуються з кожним днем. Наприклад, вони можуть використовуватись як моделі для тестування безпеки та ефективності ліків, замінюючи тестування медикаментів на тваринах.

Читайте у попередньому дайджесті: NASA підписала угоду з «роскосмосом» про перехресні польоти, а Casio випустила годинник у стилі американських скафандрів: дайджест новин