Полювання за екзопланетами

Представлений знімок демонструє чудову смугу Чумацького Шляху, яка простяглася у небі над чилійською пустелею Атакама. Цей суворий куточок нашої планети є домом для декількох астрономічних установ, включно з Паранальською обсерваторією, будівлі якої можна побачити як на передньому, так і на задньому плані.

Чумацький Шлях та лазери над пустелею Атакама. Джерело: ESO/M. Zamani

Спорудження на передньому плані — це побудована колаборацією європейських інститутів, установка нового покоління NGTS (Next Generation Transit Survey), призначена для пошуку транзитів. Вона складається з телескопів, які займаються безперервним моніторингом сотень тисяч зір. Установка відстежує зміни їхньої яскравості. Річ у тім, що коли екзопланета проходить між своєю материнською зорею та нами, вона трохи послаблює блиск зорі, який спостерігається нами, що й реєструють приймачі NGTS.

Головною метою NGTS є пошук суперземель — екзопланет, масивніших за нашу Землю, але легших, ніж крижані гіганти на кшталт Нептуна. Установка працює у зв’язці з іншими телескопами Паранальської обсерваторії, що видніються далеко на горизонті: комплексом VLT (ліворуч) та Оглядовим астрономічним телескопом видимого та інфрачервоного діапазону VISTA (праворуч).

Коли NGTS реєструє нових кандидатів в екзопланети, встановлені на VLT та VISTA спеціалізовані інструменти, на кшталт спектрографів HARPS та ESPRESSO, проводять більш детальні спостереження. Їхні можливості дозволяють визначити маси знайдених екзопланет та склад їхніх атмосфер.

Також можна звернути увагу на промені, які тягнуться від одного з телескопів VLT. Це лазери установки, призначені для створення штучних зір у верхніх шарах атмосфери. Вони використовуються для оцінки параметрів атмосферної турбулентності, що дозволяє збільшити точність спостережень.