Подорож до Марса ціною нирок: організм людини не витримає міжпланетний переліт

Пілотована місія на Марс залишається важливою метою для наукової спільноти. Навіть Ілон Маск вважає, що люди можуть висадитися на Марсі протягом наступних п’яти-десяти років завдяки його космічному кораблю Starship. NASA також очікує, що це станеться у наступному десятилітті. Проте нові дослідження ставлять під сумнів її здійсненність через різні перешкоди, головною з яких є неприлаштованість до міжпланетного перельоту організму людини.

Марс
Планета Марс може залишитися недосяжною для людства. Ілюстрація: Unsplash

Аналіз вчених з Університетського коледжу Лондона (UCL) руйнує сподівання людства на колонізацію Червоної планети. Все через можливі проблеми з нирками у астронавтів під час тривалої подорожі. Дослідження показало, що структура і функція нирок змінюються під час космічного польоту, а галактична радіація завдає їм незворотних ушкоджень. Це дослідження опубліковане в журналі Nature Communications.

«Ресурсу нирок вистачить, щоб дістатися Марса. Але на зворотному шляху астронавтам вже знадобиться діаліз. Якщо ми не розробимо нові способи захисту нирок, то шлях до планети буде лише в один кінець», — пояснив автор дослідження доктор Кіт Сів.

Згубний вплив космосу на здоров’я

З 1970-х років відомо, що космічні польоти викликають проблеми зі здоров’ям астронавтів: втрата кісткової маси, ослаблення серця і зору, а також розвиток каменів у нирках. Причиною цього вважається вплив сонячного вітру та галактичного космічного випромінювання. Земне магнітне поле забезпечує частковий захист на низькій навколоземній орбіті. Але 24 людини, які побували на Місяці, зазнали впливу космічних променів.

Starship
Ілюстрація Starship на орбіті Марса. Фото: SpaceX

Щоб визначити стан здоров’я людей під час тривалих космічних подорожей за межами магнітного поля Землі, команда дослідників понад 40 установ із п’яти континентів провела експерименти, включаючи біомолекулярні, фізіологічні та анатомічні оцінки. Науковці також провели 11 космічних симуляцій за участю мишей і щурів, сім з яких включали мишей, що зазнали впливу імітованих доз ГКВ, еквівалентних 1,5-річним і 2,5-річним місіям на Марс.

Результати показали, що нирки як людей, так і тварин змінюються в цих умовах. Специфічні ниркові канальці, відповідальні за регуляцію кальцієвого і сольового балансу, демонструють ознаки скорочення після перебування в космосі впродовж місяця. Ймовірною причиною цього вважається мікрогравітація.

Знаючи про проблему, дослідники розглядають можливі шляхи її розв’язання. Професор Стівен Волш, старший автор дослідження з Лондонського трубчастого центру, зазначив, що екранування не спрацює, але можна розробити технологічні або медикаментозні заходи для полегшення тривалих космічних подорожей, оскільки ми дізнаємося більше про біологію нирок.

Раніше ми пояснювали, чому людство досі не підкорило Марс.

За матеріалами techspot.com