Планети Вулкан насправді не існує

Астрономи встановили, що сигнал, який раніше вважали свідченням існування планети 40 Ерідана A b, насправді утворюється внаслідок обертання самої зорі. Це небесне тіло розташовувалось саме там, де мала бути планета Вулкан із серіалу «Зоряний шлях».

Планета 40 Ерідана A b
Планета 40 Ерідана A b. Джерело: phys.org

Вулкана не існує

Планета 40 Ерідана A b, яка могла б бути батьківщиною гостровухих і дуже спокійних вулканців із серіалу «Зоряний шлях», насправді не існує. Принаймні про це свідчать дані, опубліковані в новому дослідженні. Його авторами є американські науковці з NASA та низка університетів США.

40 Ерідана — це подвійна зоряна система, розташована у 16 св. роках від нас. Завдяки популярності «Зоряного шляху» вона вже давно була відома як місце розташування вигаданої планети Вулкан. Тому, коли у 2018 році на орбіті головного компонента цієї системи виявили ознаки присутності невідомого небесного тіла, це викликало чималий ажіотаж.

За тодішніми розрахунками вчених, планета мала бути суперземлею, тобто мати радіус, більший, ніж у нашої планети, та менший, ніж в Урана. Період обертання її складав 42 дні, що означало, що вона достатньо гаряча, проте любителі наукової фантастики продовжували сподіватися на диво.

Чому вчені вирішили, що планети не існує?

Власне, про те, що планети поблизу від 40 Ерідана А може і не бути, говорили ще науковці, які повідомили про її можливе відкриття. У сучасній астрономії домінують два основні методи виявлення світів за межами Сонячної системи: транзитний та променевих швидкостей.

Саме за допомогою другого були виявлені особливості, які приймали за існування 40 Ерідана A b. Цей метод полягає в тому, що внаслідок обертання планети та зорі навколо спільного центру мас остання має коливатися з боку в бік. І цей рух можна побачити за зміщенням ліній у її спектрі.

Однак такий метод ненадійний, адже до подібного ефекту може призвести й низка інших факторів. У новому дослідженні вчені отримали дані експерименту NEID, проведеного в національній обсерваторії Кітт-Пік. Як і попередні, він спирається на аналіз доплерівського зсуву, проте робить це значно точніше, ніж раніше.

Саме у цих даних і знайшли свідчення того, що зміна сигналу від «планети» насправді збігається з обертанням зорі. А значить його викликає не окреме небесне тіло, а щось на поверхні цього світила, наприклад, велика група плям.

Хоча любителям фантастики ця новина може видатися сумною, для вчених вона в чомусь дуже позитивна. Адже таких «сумнівних» випадків присутності планети ще дуже багато. Врешті, у них є інструмент, який дозволяє відфільтровувати всі хибні повідомлення.