Після загибелі Сонця: планета біля мертвої зорі розповіла про долю Землі

Американські астрономи повідомили про виявлення вельми незвичайної системи, що складається з білого карлика й екзопланети розміром із Землю. Вона дає уявлення про те, яке майбутнє може чекати на наш рідний світ.

Майбутнє Сонячної системи

Зараз наше Сонце перебуває в середині свого життєвого циклу. З віком, його світність поступово збільшується. Вважається, що через один – два мільярди років цей процес призведе до того, що температура нашої планети підніметься настільки, що всі океани випаруються і це унеможливить існування будь-якого життя.

Кам’яна планета в системі червоного гіганта в уявленні художника. Джерело: ESO/L. Calçada

Але це ще не кінець історії. Коли через п’ять мільярдів років Сонце спалить усі запаси водневого пального, воно почне розширюватися, перетворюючись на червоного гіганта. Під час цього процесу воно знищить Меркурій і Венеру. Потім воно скине зовнішні шари своєї атмосфери, і від нього залишиться лише ядро, що остигає, яке ми називаємо білим карликом.

Але що стосовно Землі? Чи зуміє вона пережити цей катаклізм? Поки у вчених немає точної відповіді на це питання. З одного боку, розрахунки показують, що Сонце має розширитися настільки, що досягне земної орбіти. З іншого боку, під час цього процесу вмираюча зоря втрачатиме масу, що може дати нашій планеті можливість перейти на віддаленішу орбіту й урятуватися. І недавнє відкриття, зроблене астрономами з Каліфорнійського університету в Берклі, показує, що цей сценарій цілком реальний.

Екзопланета біля мертвої зорі

У 2020 році дослідники зафіксували тисячократне збільшення яскравості однієї із зір у центрі Чумацького Шляху. Воно було спричинене подією мікролінзування, коли ближча зоря пройшла на тлі. Її гравітація виконала роль лінзи, збільшивши яскравість далекого світила.

Зображення області події мікролінзування, позначеної перпендикулярними білими лініями, за кілька років до події (знімок a), незабаром після пікового збільшення фонової зорі у 2020 році (знімок b) та у 2023 році (знімок c). Точка світла на знімку с — це фонова зоря, чия яскравість повернулася до норми. Білий карлик, що викликав подію мікролінзування, занадто тьмяний, щоб його можна було побачити. Джерело: OGLE, CFHT, Обсерваторія Кека

Вивчивши наявні дані, астрономи встановили, що до складу системи, яка спричинила мікролінзування, входить зоря з масою приблизно в половину маси Сонця, планета з масою Землі та дуже велика планета, чия маса в 17 разів більша за масу Юпітера — найімовірніше, коричневий карлик.

Детальніший аналіз показав, що землеподібна екзопланета перебуває на відстані 2 астрономічних одиниць від своєї зорі (це вдвічі більше за відстань між Землею та Сонцем). Однак залишалося неясно, що саме це за зоря, бо її світло губилося у відблисках фонової зорі.

Щоб знайти відповідь на це питання, вчені вдалися до допомоги телескопів обсерваторії Кека. У 2023 році він зазнімкував місце, де повинна знаходитися зоряна система. На них чекав сюрприз. Вивчивши знімки, вони не знайшли нічого. Зоря виявилася настільки тьмяною, що телескопам не вдалося вловити її світло.

Виходячи з цього, а також маси об’єкта, вчені зробили висновок, що йдеться про білий карлик — залишок зорі, яка колись нагадувала наше Сонце. Своєю чергою, в минулому орбіта землеподібної екзопланети могла проходити ближче до своєї зорі. Можливо навіть, вона пролягала в зоні життя.

Белый карлик
Білий карлик в уявленні художника. Джерело: NASA, ESA, Joseph Olmsted (STScI)

За словами дослідників, знахідка дає уявлення про те, який вигляд матиме Сонячна система після загибелі Сонця. Також вона підтверджує, що у нашої планети є шанс пережити цей катаклізм.

Раніше ми розповідали про те, як астрономи відкрили асиметричну екзопланету.

За матеріалами Phys.org