Перший супутник SunRISE зійшов із конвеєра

NASA завершила будівництво першого з шести супутників місії SunRISE. Після розгортання вона створить найбільший із будь-коли запущених радіотелескопів.

Завдання місії SunRISE

Проєкт SunRISE (Sun Radio Interferometer Space Experiment) був схвалений 2020 року. Він передбачає створення величезного віртуального радіотелескопа, призначеного для моніторингу небезпечних явищ космічної погоди. Основною метою місії стане вивчення сплесків радіовипромінювання Сонця, які передують спалахам, корональним викидам маси та іншим проявам його активності.

Перший зібраний супутник SunRISE. Джерело: SDL/Allison Bills

Сузір’я SunRISE складатиметься з шести невеликих апаратів, створених на основі платформи кубсат (6U). Їх виведуть на геосинхронну орбіту, розташовану на відстані 36 тисяч км від Землі, а потім розгорнуть у формацію з дистанцією 10 км між сусідніми супутниками.

Найбільший космічний радіотелескоп

Кожен із кубсатів SunRISE буде оснащений чотирма висувними телескопічними антенами завдовжки приблизно 2,5 метра. Вони фіксуватимуть радіоімпульси в діапазоні від 0,1 МГц до 25 МГц. Використовуючи метод інтерферометрії, вчені об’єднають їхні сигнали для створення віртуального радіотелескопа з апертурою, ширина якої дорівнюватиме відстані між найвіддаленішими малими супутниками — приблизно 10 км.

Концепт місії SunRISE. Джерело: Univ. of Michigan

Раніше цей метод використовувався під час спостережень, що виконуються наземними радіотелескопами. Але супутники SunRISE мають унікальну перевагу перед ними: вони зможуть фіксувати довгі радіохвилі, які блокуються земною іоносферою. Це дозволить скласти тривимірні карти, які дадуть можливість визначити, де на Сонці виникають викиди заряджених частинок, та динаміку їхнього поширення у космічному просторі. Своєю чергою вчені зможуть краще зрозуміти механізм виникнення та прискорення цих потоків, що збільшить їхні здібності щодо прогнозування подій сонячної активності.

Передбачається, що SunRISE працюватиме спільно з іншими космічними місіями, такими, як зонд Parker. Це дасть змогу побачити, як прискорюються частинки сонячного вітру. А об’єднавши дані SunRISE зі спостереженнями обсерваторії SOHO, вчені зможуть виявити зв’язок між різними типами корональних викидів маси, створюваними ними радіосплесками та кількістю частинок, що прибувають на околиці Землі.

Принцип роботи місії SunRiSE. Джерело: NASA

Супутники SunRISE будуть виведені в космос як попутний вантаж на комерційному апараті, побудованому компанією Maxar. Запуск місії відбудеться не раніше квітня 2024-го і не пізніше за вересень 2025 року. Загальний кошторис проєкту оцінюється в 62,6 млн доларів.