Перший пілотований політ Starliner відбудеться у квітні

Представники NASA та компанії Boeing провели спільну пресконференцію, присвячену роботі з підготовки до першого пілотованого польоту космічного корабля CST-100 Starliner. За словами відповідальних осіб, він відбудеться у другій половині квітня.

Історія випробувань Starliner

CST-100 Starliner був розроблений Boeing за контрактом NASA, виданим у межах програми CCP. Її метою є створення приватних пілотованих космічних кораблів, призначених для доставлення астронавтів на МКС. Другий контракт за цією програмою дістався SpaceX, котра побудувала корабель Crew Dragon.

Boeing Starliner
Космічний корабель Boeing Starliner, зістикований із МКС. Фото: NASA

Перше безпілотне випробування Starliner відбулося ще у грудні 2019 року. Але через некоректну роботу рухової установки, кораблю не вистачило палива для стикування з МКС, що призвело до зриву випробувальної програми. В результаті компанії Boeing довелося ухвалити рішення здійснити ще один безпілотний запуск.

Наступне випробування Starliner було призначено на серпень 2021 року. Однак політ виявився зірваним через пошкодження клапанів, відповідальних за подачу палива в орбітальні двигуни. Це сталося через витік тетроксиду діазоту (використовується як окислювач). Він змішався з вологою, що потрапила всередину корабля, утворивши азотну кислоту, яка й пошкодила клапани. Втрата виявилася настільки серйозною, що Boeing довелося повністю замінити службовий модуль Starliner.

У результаті нове випробування Starliner відбулося у травні 2022 року. Цього разу кораблю вдалося зістикуватися з МКС, хоча й цього разу не обійшлося без деяких проблем. Проте, за результатами тесту NASA схвалила проведення першого тестового польоту Starliner з екіпажем.

Підготовка до нового польоту Starliner

На спільній пресконференції, що відбулася 17 лютого, представники NASA та Boeing заявили, що підготовка до першого пілотованого польоту Starliner йде в штатному режимі. Під час цієї місії корабель доставить на МКС астронавтів Баррі Вілмора та Суніту Вільямс. Вони проведуть вісім днів на борту орбітального комплексу після чого повернуться на Землю.

Підготовка космічного корабля CST-100 Starliner. Джерело: NASA

На цей час NASA та Boeing проробили 80% від усієї роботи, необхідної для проведення випробування. Наступна важлива віха буде пройдена на початку березня, коли Starliner буде заправлений. Це пов’язано із введеною Boeing нормою, згідно з якою заправка корабля повинна здійснюватися не більше ніж за 60 днів до польоту. Це один із заходів, спрямованих на зниження ризику повторення проблем із клапанами. Крім того, інженери Boeing впровадили систему продування та герметизації роз’ємів, яка також повинна знизити ризик потрапляння вологи всередину корабля. У майбутньому Starliner отримає повністю модернізовану рухову установку.

Також ведеться робота щодо встановлення причини відмови двигунів системи орбітального маневрування під час попереднього польоту Starliner. Під час аналізу телеметрії інженери визначили кілька можливих причин, після чого були проведені додаткові випробування. Їхні результати ще аналізуються.

На цей час запуск Starliner запланований на другу половину квітня. Для місії буде використана ракета Atlas V.