Першому в історії фото екзопланети виповнилося 20 років

20 років тому — 10 вересня 2004 року — Дуже великий телескоп (VLT) у Чилі вперше сфотографував екзопланету під назвою 2M1207b. Світлина стала прямим доказом існування планет за межами Сонячної системи. Це відкриття також підтвердило теоретичні припущення про наявність планет навколо інших зір.

2M1207
Це складене зображення показує червону екзопланету, яка обертається навколо коричневого карлика 2M1207. 2M1207b є першою прямо знятою екзопланетою і першою відкритою на орбіті коричневого карлика. Система 2M1207 розташована на відстані 230 світлових років у сузір’ї Гідри. Фотографія заснована на трьох експозиціях у ближньому інфрачервоному діапазоні за допомогою адаптивної оптики NACO на 8,2-метровому телескопі VLT Yepun в обсерваторії ESO Paranal. Авторство знімка: ESO

Що робить 2M1207b досі унікальною? До моменту відкриття думка про планети за межами Сонячної системи була лише гіпотезою. Цей знімок продемонстрував екзопланету, що обертається навколо коричневого карлика 2M1207 на відстані 230 світлових років від Землі. Коричневі карлики — об’єкти між планетами й зорями — мають масу, що в 42 рази менша за сонячну, але в 25 разів перевищує юпітеріанську. Планета 2M1207b виявилась у п’ять разів більшою за Юпітер.

За словами Гаеля Шовена, астронома з Європейської південної обсерваторії, планета 2M1207b, ймовірно, утворилася не так, як планети нашої системи. Вона сформувалася через гравітаційний колапс хмари газу та пилу, подібно до того, як виникають зорі.

Комплекс VLT (вид зверху). Джерело: ESO

На зображенні 2M1207b здається близькою близько до своєї зорі, хоча насправді обертається на відстані, що удвічі перевищує орбіту Нептуна навколо Сонця. Знімок був створений із трьох інфрачервоних експозицій, що дозволяє краще бачити планету на тлі яскравого світила. Цей метод особливо важливий для пошуку екзопланет, оскільки інфрачервоне випромінювання зменшує різницю в яскравості між планетами та їхніми зорями.

Фотографія була зроблена за допомогою 8,2-метрового телескопа Yepun — частини Дуже великого телескопа, розташованого в обсерваторії Паранал на висоті 2635 м над рівнем моря в пустелі Атакама, Чилі.

Це перша екзопланета, яку вдалося сфотографувати напряму, але не остання. З моменту відкриття 2M1207b було виявлено понад 200 екзопланет за допомогою прямих спостережень, а загалом підтверджено понад 5600 світів за межами Сонячної системи.

Раніше ми повідомляли про те, як шукати екзопланети та чи є на них життя.

За матеріалами livescience.com