Perseverance знайшов найважливішу марсіанську скелю

Марсохід NASA Perseverance виявив унікальну скелю, яка може свідчити про існування мікробного життя на Марсі в далекому минулому. Ця знахідка отримала назву Cheyava Falls. Камінь розміром 1 на 0,6 метра був знайдений 21 липня в регіоні Neretva Vallis. Мільярди років тому ця долина була заповнена рідкою водою, що створювало умови для можливого розвитку життя.

Cheyava Falls
У липні 2024 року марсохід NASA Perseverance виявив «леопардові плями» на червоній скелі під назвою Cheyava Falls у марсіанському кратері Єзеро. Вчені вважають, що плями можуть свідчити про те, що мільярди років тому хімічні реакції в цій скелі могли підтримувати мікробне життя. Авторство: NASA

Скеля має довгі білі прожилки сульфату кальцію та смуги, ймовірно, гематиту. Проте особливий інтерес викликають десятки брудно-білих кіл із чорними облямівками, кожне близько міліметра завширшки, які NASA описала як «плями леопарда». Хімічний аналіз показав, що чорні кільця містять залізо і фосфати.

«Ці плями стали великою несподіванкою. На Землі подібні особливості в гірських породах часто асоціюються зі скам’янілими мікробами», — зазначив астробіолог Девід Фленнері.

Cheyava Falls
Зображення Cheyava Falls вказує на відмітини, схожі на плями леопарда, які особливо захопили вчених, і олівін у скелі. Зображення було зроблене інструментом WATSON на марсоході NASA Perseverance 18 липня 2024 року. Авторство: NASA

На нашій планеті такі плями утворюються внаслідок хімічних реакцій, які змінюють колір порід і утворюють залізні та фосфатні кільця. Такі реакції також вивільняють енергію, яка може бути джерелом живлення для мікробів. Вчений Кен Фарлі назвав Cheyava Falls найзагадковішою і потенційно важливою скелею, виявленою Perseverance.

Утім, походження цих плям залишається незрозумілим. Одна з гіпотез полягає в тому, що скеля спочатку була багнюкою з органічними сполуками, які згодом перетворилися на камінь. Рідина, що проникала через тріщини, принесла мінеральні відкладення, створюючи кальцієві прожилки та плями.

Інше пояснення пов’язане з наявністю олівіну, мінералу, що утворюється в магмі. Це може свідчити про те, що плями Cheyava Falls з’явилися внаслідок хімічних реакцій за високих температур, несумісних із життям.

NASA зазначила, що подальші дослідження цієї скелі можливі лише після повернення її на Землю. Тим часом Perseverance продовжує дослідження в регіоні Neretva Vallis. Космічна агенція планує відправити екіпаж на Марс у 2030-х, але через затримки з поверненням людей на Місяць та неготовністю SpaceX Starship ці плани можуть відкластися.

Раніше ми повідомляли про те, як марсохід Curiosity знайшов на Марсі чисту сірку.

За матеріалами nasa.gov