Parker Solar Probe відхилив суперечливу теорію нагріву сонячної корони

Науковці вже багато років намагаються зрозуміти, чому зовнішня атмосфера Сонця, відома як корона, значно гарячіша за його поверхню. Розв’язання цієї загадки є однією з основних цілей місії Parker Solar Probe — космічного апарата, який наблизився до Сонця ближче, ніж будь-який інший створений людиною об’єкт. Отримані та проаналізовані дані після зближення заперечили одну з популярних теорій.

Parker Solar Probe
Зближення Parker Solar Probe із Сонцем на відстані 8,2 млн км від поверхні. Ілюстрація: NASA / Johns Hopkins APL / Mike Yakovlev / Josh Diaz

Дослідники давно виявили перегріте іонізоване залізо у променях Сонця. Для його нагрівання до потрібних температур понад мільйон градусів за Цельсієм корона має бути у 200 разів гарячішою, ніж поверхня Сонця, де температура становить 10 000°C. Ця суперечність, відома як «Проблема нагрівання корони», викликало довготривалі дискусії в наукових колах.

NASA запустила Parker Solar Probe 2018 року, щоб дослідити ці питання. Зонд розроблений для роботи в екстремальних умовах під час максимального наближення до нашої зорі. У 2021 році він увійшов в атмосферу Сонця і відтоді передає найточніші вимірювання.

Parker Solar Probe
Parker Solar Probe у поданні художника. Джерело: NASA / Johns Hopkins APL / Steve Gribben

Місія зонда виявила, що межа корони нерівна. Минулого року він також зафіксував численні маленькі струмені, які можуть бути джерелом сонячного вітру. Нове дослідження на основі даних Parker Solar Probe виключило наявність так званих перемикань у короні, що могло б пояснити нагрівання. Перемикання — це зміни у магнітних полях, які можуть сприяти передачі тепла. Вчені вважали, що вони можуть бути пов’язані з нагріванням корони, особливо після того, як зонд виявив перемикання в сонячному вітрі.

Дослідження, проведене Мічиганським університетом, встановило, що перемикання не виникають у короні, що змусило науковців шукати інші пояснення нагрівання. Одна з теорій припускає, що турбулентність поза короною може впливати на магнітне поле. Інші вчені вважають, що так звані наноспалахи — мініатюрні версії сонячних спалахів — можуть бути причиною нагрівання корони.

Зонд Parker продовжить свою місію, і його наступне зближення з Сонцем заплановане на 24 грудня, що дозволить зібрати нові цінні дані.

Раніше ми повідомляли про те, що Parker Solar Probe планує побити власний рекорд швидкості в 2025 році.

За матеріалами techspot.com