Озонова діра над Антарктикою не зменшується

У XX столітті науковці помітили, що в озоновому шарі над Антарктикою час від часу з’являється діра. Вважається, що протягом останніх десятиліть вдалося домогтися її зменшення. Однак недавно опубліковане дослідження показало, що це не так.

Озонова діра
Озонова діра. Джерело: Ozone Watch/NASA

Озонова діра над Антарктикою

Недавно оприлюднене у журналі Nature Communications дослідження можна назвати сенсаційним. Адже у ньому автори стверджують, що озонова діра над Антарктикою продовжує збільшуватися, попри доповіді про те, що спільними зусиллями вдалося забезпечити її зменшення.

Озоновий шар — це надзвичайно тонка плівка з речовини, яка складається з трьох атомів кисню. Вона розташована на висоті від 11 до 40 км над поверхнею нашої планети й надзвичайно важлива для життя на Землі, оскільки захищає його від жорсткого ультрафіолетового випромінювання.

В середині 1970-х вчені виявили жахливу річ: над Антарктидою у певні місяці у цьому шарі практично немає озону, і ця велетенська діра має тенденцію до збільшення. Це пов’язано з низкою синтетичних хімічних речовин, серед яких головними були фреони.

У 1987 році їх заборонили, й усі доповіді відтоді свідчать про те, що озонова діра почала зменшуватися або принаймні більше не росте. Вважається, що вона має повністю зникнути до 2066 року, а менші за розміром прогалини у захисному шарі нашої планети почнуть зникати ще раніше.

Чи справді озоновий шар відновлюється?

Досі всі наукові звіти, включно з тим, який затвердила ООН у січні цього року, показували, що все йде за планом. Однак нове дослідження свідчить, що це не так. Озонова діра над Антарктикою зазвичай виникає з вересня по листопад, коли у Південній півкулі саме вирує весна.

Науковці встановили, що у XXI столітті озонова діра справді почала відкриватися пізніше, що могло створити враження, ніби вона зменшується. Проте і закривається вона тепер значно пізніше. Внаслідок цього, коли дослідники порівняли кількість озону в 2004-му та 2022 роках, то виявили, що вона скоротилася на 26 відсотків.

Автори дослідження вказують, що такий результат все ще не виключає того, що згодом діра може затягнутися, проте тепер впевненості у цьому значно менше. Бо цілком можливо, що до її утворення могли призвести не лише фреони.

Фахівці, які коментують цю статтю, взагалі звертають увагу на велику кількість факторів, які можуть впливати на ситуацію. Наприклад, у 2020 році озонова діра збільшилася через лісові пожежі в Австралії. Торішнє виверження вулкана Хунга-Тонга-Хунга-Хаапай також могло вплинути на неї.

Деякі вчені йдуть навіть далі. Вони звертають увагу на те, що дослідження базувалося на дуже вже незвичних роках, коли на параметри озонової діри могли вплинути випадкові фактори. Це ставить під сумнів отримані результати.

За матеріалами www.sciencealert.com