Орбіта гарячого юпітера виявилась найвитягнутішою з усіх екзопланет

Екзопланети мають найрізноманітніші розміри та форми, іноді надзвичайно дивні. Серед них є такі, що схожі на футбольний м’яч, або такі, де йде дощ із коштовних каменів, а деякі мають густину вати чи взагалі покриті лавою. Останнє дослідження виявило екзопланету під назвою TIC 241249530 b, яка вирізняється своєю екстремальною орбітою.

TIC 241249530 b
За допомогою 3,5-метрового телескопа WIYN Національної обсерваторії Кітт-Пік Національного наукового фонду США, програми NSF NOIRLab, астрономи виявили екстремальну орбіту екзопланети TIC 241249530 b

Більшість планет не мають ідеально кругової орбіти — вони зазвичай витягнуті. Ексцентриситет, що вимірює ступінь витягнутості орбіти, варіюється від 0 до 1, де 0 — ідеально кругла, а 1 — дуже витягнута. Наприклад, ексцентриситет орбіти Плутона — 0,25, тоді як у Землі — лише 0,02.

Однак орбіта TIC 241249530 b має ексцентриситет 0,94. Це означає, що якби планета оберталася навколо нашого Сонця, її перигелій був би в 10 разів ближчий за орбіту Меркурія, а апогелій досягав би Землі. Температура на поверхні такої планети коливалася б між теплим літнім днем і спекою, достатньою для плавлення титану.

Ці коливання температури зацікавили вчених, адже вони можуть дати уявлення про атмосферу планети. Джейсон Райт із Пенсильванського штату зазначив, що вони хочуть дослідити, як змінюється атмосфера після наближення планети до своєї зорі. Космічний телескоп ім. Джеймса Вебба має чутливість, достатню для вивчення цих змін, тож попереду ще багато відкриттів.

Науковці також хочуть зрозуміти, як буде змінюватися орбіта планети з часом. Вони передбачають, що приливні сили від зближення з материнською зорею зроблять орбіту планети більш круговою.

Цей тип планет називається гарячими юпітерами. Вони схожі за розміром на Юпітер, але розташовані значно ближче до своїх зір. Астрономи не впевнені, як такі планети опиняються близько до своїх світил, і припускають, що вони можуть утворюватися далі й мігрувати ближче з часом. Вивчення TIC 241249530 b може допомогти відповісти на це питання.

Арвінд Гупта з NOIRLab зауважив, що ця екзопланета є своєрідним знімком процесу міграції. Хоча ми не можемо спостерігати за міграцією планет у реальному часі, такі рідкісні небесні тіла допомагають розгадати історію формування гарячих юпітерів.

Раніше ми повідомляли про те, як астрономи виявили ультрагарячий нептун.

За матеріалами noirlab.edu