Однолітки Великого вибуху: знайдені найстаріші зорі у Всесвіті

Команда дослідників з Массачусетського технологічного інституту виявила три найстаріші зорі у Всесвіті. Як виявилося, вони розташовані на нашому «задньому дворі»: орбіти світил пролягають у гало Чумацького Шляху.

Гало Чумацького Шляху в уявленні художника. Джерело: Melissa Weiss / Harvard & Smithsonian’s Center for Astrophysics

Відкриття виникло з навчальної концепції. Восени 2022 року професорка фізики Массачусетського технологічного інституту Ганна Фребель почала вести новий курс, у межах якого студенти вивчали методи аналізу стародавніх зір. Потім застосовували ці інструменти до світил, які ніколи не вивчали раніше, щоб визначити їхнє походження.

Студенти працювали на основі даних, зібраних за допомогою одного з 6,5-метрових Магелланових телескопів. Вони шукали стародавні зорі, що утворилися незабаром після Великого вибуху, який стався 13,8 мільярда років тому. У той час Всесвіт складався переважно з водню і гелію, а вміст інших хімічних елементів, таких як стронцій і барій, був дуже низьким.

У підсумку вони звернули увагу на три світила, які спочатку спостерігалися Магеллановим телескопом у період з 2013 по 2014 рік. Вміст стронцію, барію та інших елементів, таких як залізо, у них був дуже низьким порівняно з нашим Сонцем. Ба більше, в одній зорі вміст заліза і гелію був у десять тисяч разів меншим, ніж у Сонці.

Магелланові телескопи. Джерело: Magellan | MIT Kavli Institute

Усі три світила розташовані в гало Чумацького Шляху — сферичній хмарі зір, яка огортає галактичний диск. Судячи з результатів спектрального аналізу, вони утворилися між 12 і 13 мільярдами років тому — в епоху, коли формувалися найперші галактики.

Астрономи вважають, що кожна зоря колись належала своїй власній маленькій примітивній галактиці, яка потім була поглинута більшим швидкозростаючим Чумацьким Шляхом. На це вказує те, що вони перебувають на ретроградних орбітах, тобто рухаються в напрямку, протилежному напрямку руху більшості інших світил. Найімовірніше, ці три зорі — все, що залишилося від їхніх рідних галактик.

Дослідники планують використати знайдені зорі, щоб краще зрозуміти, як саме відбувалися формування та еволюція надтьмяних карликових галактик. Крім того, вони мають намір продовжити пошуки інших подібних зоряних реліктів. Напевно, на околицях Чумацького Шляху можна знайти ще чимало зір, що залишилися від галактик, які більше не існують.

За матеріалами Phys.org