Астрономи відкрили ультратьмяну галактику поблизу Чумацького Шляху

Астрономи відкрили дуже тьмяну галактику під назвою Тукан В. Вона розташована за 4,5 млн світлових років від нас. Вчені вважають, що вона може показати нам, який вигляд мали зоряні системи на початку Всесвіту.

Карликова галактика
Карликова галактика. Джерело: Кavlifoundation.org

Карликова галактика Тукан В

Астрономи з Університету Аризони відкрили надзвичайно тьмяну галактику під назвою Тукан В. Вона є членом нашої Місцевої групи. Абсолютна зоряна величина об’єкта складає –6,9. Виходячи із цього, був зроблений висновок, що вона розташована на 1,6 млн світлових років від нас далі, ніж її сусідка — карликова зоряна система Тукан.

Для того, аби зробити відкриття, вчені скористалися одним з останніх релізів даних Dark Energy Spectroscopic Instrument. Цей інструмент призначений для пошуку дуже слабких джерел випромінювання, і шукати серед тисяч дуже слабких зір нашої Галактики настільки крихітного її сусіда було непросто.

Тукан В має діаметр усього 260 св. р. і віддалений від нас на 4,5 млн св. р. Дослідження показують, що у цій крихітній галактиці майже відсутні процеси зореутворення і вона дуже сильно закрита від нас темною матерією.

Галактика Тукан В на знімку
Галактика Тукан В на знімку. Джерело: Sand et al., 2022

Свідок з минулого

Нова ультратьмяна карликова галактика не є чимось унікальним. Вчені знають уже чимало об’єктів, подібних до Тукана В і дуже цікавляться ними. Нова зоряна система просто є найближчою до нас, і тому можна сподіватися на її докладне вивчення.

Відсутність зореутворення також є цілком звичною для подібних об’єктів. Вчені пов’язують її саме з надміром темної матерії поблизу. Але конкретний механізм лишається невідомим. Найбільш імовірна причина такого стану речей — реіонізація молекулярних хмар у галактиці. Тобто газ, який за інших умов мав би бути будівельним матеріалом для нових сонць, перебуває у стані зарядженої плазми.

При цьому варто зазначити, що старі зорі у Тукані В досі горять. І вони цікавлять дослідників найбільше. Через припинення зореутворення хімічна еволюція тут зупинилася мільйони років тому. Тобто ця карликова галактика є шматочком Всесвіту, яким він був мільярди років тому.