Обсерваторія Аресібо запропонувала нове пояснення сигналу Wow!

Дослідники з Лабораторії населеності планет при Університеті Пуерто-Рико в Аресібо запропонували нове пояснення одного з найзагадковіших радіосигналів в історії. Мова про знаменитий сигнал Wow!

Фрагмент оригінальної роздруківки отриманого сигналу з позначкою Wow! Джерело: NAAPO

Сигнал Wow! був зафіксований 1977 року радіотелескопом «Велике вухо». Вражений тим, наскільки точно характеристики отриманого сигналу збіглися з очікуваними характеристиками інопланетної передачі, астроном Джеррі Ейман обвів відповідну йому групу символів на роздруківці та підписав збоку Wow! Цей підпис і дав назву сигналу.

Походження сигналу Wow! все ще залишається загадкою. Спроби повторно його зареєструвати завершилися невдачею. За наступні роки вчені запропонували безліч пояснень феномена, але жодне з них так і не стало домінуючим у науковому середовищі.

Тепер список гіпотез походження Wow-сигналу поповнився новою версією від учасників проєкту «Arecibo Wow!». Його метою був пошук подібних сигналів з використанням архівних даних колишньої обсерваторії Аресібо. З 2017 по 2020 рік команда астрономів спостерігала за різними небесними об’єктами на частотах від 1 до 10 ГГц за допомогою легендарного 305-метрового телескопа обсерваторії. У 2023 році проєкт продовжився спостереженнями на частоті 8 ГГц за допомогою 12-метрового телескопа, зосередившись на червоних карликах із потенційно придатними для життя екзопланетами.

За словами керівника проєкту Абеля Мендеса, останні спостереження, проведені в період з лютого по травень 2020 року, виявили аналогічні вузькосмугові сигнали поблизу водневої лінії, хоча й менш інтенсивні, ніж оригінальний сигнал Wow!

Холодні водневі хмари в галактиці випромінюють слабкі вузькосмугові радіосигнали, подібні до показаного тут, виявленого обсерваторією Аресібо 2020 року. Раптове посилення яскравості однієї з таких хмар, викликане сильним випромінюванням від іншого зоряного джерела, може пояснити сигнал Wow!

Автори дослідження припускають, що сигнал Wow! міг бути викликаний унікальною астрофізичною подією: раптовим посиленням яскравості холодної водневої хмари через стимульоване випромінювання від перехідного джерела сильного випромінювання, як-от спалах магнетара або джерело м’яких повторюваних гамма-сплесків. Такі рідкісні події можуть змусити водневі хмари на мить засяяти набагато яскравіше.

Нова гіпотеза приваблива тим, що пояснює унікальні характеристики сигналу Wow! і його швидкоплинний характер. На думку дослідників сигнал Wow!, ймовірно, був першим зареєстрованим випадком мазерного випромінювання лінії водню. Ця версія також цікава тим, що вона виявляє нове джерело помилкових спрацьовувань для проєктів, метою яких є пошук техносигнатур позаземних цивілізацій.

За матеріалами phl.upr.edu