Новий космічний телескоп шукатиме планети біля α Центавра

Досі пошук планет у найближчій до Сонця зоряній системі α Центавра ускладнювався тим, що вона складається з двох компонентів. Але новий космічний телескоп TOLIMAN зможе знайти у ній світи, що лишалися прихованими.

Можлива планета в системі α Центавра
Можлива планета в системі α Центавра. Джерело: ESO

Чому планету в α Центавра так важко знайти?

Команда астрономів з університету Сіднея працює над створенням нового космічного телескопа Telescope for Orbit Locus Interferometric Monitoring of our Astronomical Neighborhood (TOLIMAN). Ідея його створення з’явилася ще 2019 року, але тільки зараз вчені готуються підписати контракт із виробниками космічних апаратів.

Метою нового телескопа буде зоряна система α Центавра. Вона розташована на відстані всього 4,37 св. року від нас, але ми досі не знаємо, чи є там планети. Причиною цього є те, що вона складається з двох достатньо близьких одна до одної зір: жовтої, схожої на Сонце, та помаранчевої, трохи меншої за розміром.

Через це звичайні методи для виявлення екзопланет до α Центавра застосувати важко. Надто вже багато хибних результатів вони дають. Наприклад, 2012 року у компонента В знайшли планету. Але вже 2015-го виявилося, що сигнал був хибний.

2021 року планету виявили вже у головного компонента системи. Але це відкриття так і залишилося непідтвердженим. На додачу до всього, у системи є ще й третій компонент, що зветься Проксимою і має свої планети. Але він до проблем головної пари зазвичай жодного відношення не має.

Як TOLIMAN шукатиме планети

Новий телескоп TOLIMAN не буде таким великим, як JWST чи Gaia, однак вчені розраховують, що він зможе зробити те, що їм не під силу: надійно визначити планету в α Центавра. Для цього він постійно дивитиметься тільки на неї та точно фіксуватиме положення.

Схема телескопа TOLIMAN
Схема телескопа TOLIMAN. Джерело: Tuthill et al.

Крім того, конструктори відмовляться від спроби сфокусувати велику кількість світла від зорі в одній точці. Замість цього вони отримають велику дифракційну пляму, зміни якої й будуть аналізувати.

Вчені вважають, що таким чином вони чітко зможуть прослідкувати моменти, коли рух зорі у просторі буде відхилятися від прямолінійного через гравітаційну дію планети. Вважається, що взаємодія із зорею-компаньйоном та плями на поверхні суттєвої похибки при цьому не дадуть.

А коли сам факт існування планети буде встановлений, до його підтвердження можна буде залучати інші потужні телескопи. Можливо, саме так вдасться встановити не тільки наявність планет в α Центавра, але і те, на що вони схожі.