Новий космічний телескоп назвали на честь фантастичної планети

Європейське космічне агентство створить новий невеликий телескоп для пошуку темної матерії. Він матиме назву Arrakhis на честь планети із серії фантастичних романів «Дюна» Френка Герберта.

Зоряні потоки, які досліджуватиме телескоп Arrakhis
Зоряні потоки, які досліджуватиме телескоп Arrakhis. Джерело: www.space.com

Телескоп Arrakhis

На Арракісі, згідно з книгою, можна було знайти речовину під назвою «спайс», яка дозволяла подорожувати швидше за світло.

Вчені теж полюють за екзотичними речовинами, але їх цікавить переважно темна матерія. Цим терміном позначають ту частину маси Всесвіту, яка ніяк себе не проявляє, крім гравітаційної взаємодії.

Місія характеризується як швидка, але це означає тільки те, що на її підготовку до запуску відводиться менш як 10 років. Минула подібна місія називалася Comet Interceptor, і вона все ще перебуває в стадії будівництва, хоча була започаткована ще 2019 року. Запуск же Arrakhis запланований на початок 2030-х років.

Як побачити темну матерію?

Попри свої невеликі розміри, Arrakhis зможе спостерігати справді глобальні процеси. Сама по собі темна матерія невидима. Однак про її розповсюдження у Всесвіті свідчить рух об’єктів, які взаємодіють із нею і при цьому випромінюють світло.

Вчені вважають, що цілі галактики можуть коливатися зі сторони в сторону під впливом темної матерії. А вона, своєю чергою, розташована у просторі вкрай нерівномірно, формуючи цілі згущення. У них мають міститися дрібні зоряні системи.

В особливо екстремальних випадках гравітаційні сили темної матерії взагалі можуть розривати галактики на частини, формуючи зоряні потоки. Саме їх найбільше хочуть побачити вчені, які працюватимуть з Arrakhis.

Чумацький Шлях та невидимі галактики

Зокрема, це стосується і нашого Чумацького Шляху. Вчені вже знають, що у ньому дуже багато зоряних потоків, а зір у гало — навпаки, менше, ніж має бути. Тож цілком можливо, що вона і поруч з нашою зоряною системою формує згущення, які ми не бачимо.

Чумацький шлях
Чумацький Шлях. Джерело: www.space.com

Темна матерія вважається «холодною». Тобто її частки масивні та рухаються повільно. Але її можуть складати й значно легші елементи. І тоді вона має формувати значно менше згущень. Однак для того, аби усе це дізнатися, треба точно ідентифікувати всі карликові галактики поблизу Чумацького Шляху. Адже вчені впевнені, що частина з них все ще ховається від нас. Їхнім картографуванням за допомогою своєї ширококутної інфрачервоної камери й займеться Arrakhis першочергово.