Незвичайна орбіта теплого юпітера вказала на бурхливе минуле зоряної системи

Астрономи виявили раніше невідомий газовий гігант розміром з Юпітер. Він обертається навколо далекої сонцеподібної зорі.

Теплий юпітер в уявленні художника. Джерело: Detlev Van Ravenswaay/Science Photo Library

Відкриття було зроблене під час аналізу даних, зібраних телескопом TESS. Він шукає позасонячні світи шляхом пошуку змін блиску зір, викликаних їхніми транзитами. Новознайдена екзопланета отримала позначення TOI-4515 b. Вона обертається навколо зорі спектрального класу G, розташованої на відстані 632 світлових років від Землі. Це досить молоде світило, вік якого оцінюється в 1,2 млрд років.

Що стосується виявленої TESS екзопланети, то її радіус у 1,09 раза перевершує юпітеріанський, а маса становить 2,01 маси Юпітера. Це дає середню щільність тіла в 1,95 г/см3.

Період обертання TOI-4515 b становить 15 днів. Вона рухається досить витягнутою орбітою, яка проходить на середній відстані 0,12 а. о. (18 млн км) від своєї зорі. Через це атмосфера екзопланети нагріта до температури, що становить 430℃, що можна порівняти з температурою поверхні Меркурія. Астрономи класифікують такі тіла як теплі юпітери.

На думку науковців, високий ексцентриситет орбіти TOI-4515 b та її відносно висока щільність можуть пояснюватися бурхливим минулим цієї системи, що супроводжувалося зіткненнями планет. Не виключено, що навколо зорі утворилося кілька газових гігантів. Після того, як протопланетний диск розсіявся, гравітаційні взаємодії між ними призвели до того, що TOI-4515 b перейшла на нинішню витягнуту орбіту.