Невловимий елемент виявлений у рідкісному марсіанському метеориті

Під час вивчення марсіанського метеорита, що упав у Франції понад 200 років тому, вчені виявили невловимий елемент криптон. Це відкриття може перевернути традиційне уявлення вчених про те, як скелясті планети отримують необхідні інгредієнти для життя.

Нове дослідження під керівництвом швейцарського наукового співробітника з докторським ступенем Садрін Перон засноване на безпрецедентних вимірах криптону — інертного благородного газу всередині метеориту Шассіньї. Цей незвичайний камінь являє собою внутрішню частину Марса. Він відкриває рідкісне вікно у глибоку історію, за часів початкового етапу формування планет у Сонячній системі.

Планета Марс

«Ми знаємо, що Марс сформувався дуже швидко. Коли ми вивчаємо його внутрішній склад, ми можемо уявити, які процеси формують планети земної групи на ранньому етапі формування Сонячної системи. У нас немає такої інформації про Землю, тому що нашій планеті знадобилося набагато більше часу — від 50 до 100 млн років, щоб сформуватися, — тому склад Марса дає уявлення про те, що відбувалося у Сонячній системі на дуже ранньому етапі свого існування», — прокоментував Перон.

Ідеальний індикатор історії

Щоб розкрити секрети цієї давньої історії, Перон і професор Каліфорнійського університету Суджою Мукхопадхьяй використовували криптон як індикатор, оскільки його ізотопи містять інформацію про джерела летких речовин.

Метеорит Шассінья
Метеорит Шассінья, який упав на Землю в 1815 році поблизу міста Шассіньє у Франції. Фото: frwiki.wiki

Леткі елементи називаються так тому, що легко випаровуються. Вони присутні у туманностях, з яких народжуються зоряні системи. Більшість моделей припускають, що гази з цих туманностей доставляють частину летких речовин на планети, що зароджуються. Потім астероїди постачають ще більше летких речовин, врізаючись у планети, поки вони ще перебувають на етапі формування.

Протилежна модель еволюції Марса

Криптон, який команда досліджувала всередині метеорита, перевертає загальноприйняте уявлення про еволюцію Марса. Ізотопи всередині метеорита мають чіткі хондритові сигнатури. Це означає, що астероїди падали на Марс і збагачували його леткими речовинами задовго до того, як молоде Сонце випарувало туманність, що оточувала його. А це, згідно з дослідженням, протилежно більшості моделей формування планет.

Результати також проливають світло на походження багатьох важливих компонентів життя, таких як водень, вуглець, кисень та азот, на таких планетах, як Марс та Земля. Розуміння того, як ці «леткі» елементи потрапили в кам’янисті світи, може допомогти розгадати таємницю виникнення життя на Землі, зокрема те, чи може воно існувати у Всесвіті десь іще.

Дізнайтеся також про 12 цікавих фактів про Марс.