Небесний феєрверк і «зомбі-зоря»: астрономи зазнімкували наслідки спалаху наднової

Скориставшись даними кількох космічних обсерваторій, астрономи опублікували портрет туманності Pa 30. Вона вважається залишком наднової, яку спостерігали в 1181 році.

У пошуках зниклої наднової

У 1181 році китайські та японські астрономи помітили появу нової зорі в сузір’ї Кассіопея. Згідно із записами, її блиск був порівнянний із Сатурном. Вона спостерігалася на небі протягом шести місяців, після чого зникла. Вже в сучасну епоху багато астрономів намагалися знайти залишок цієї наднової. Одним із кандидатів була туманність навколо пульсара 3C 58. Однак ретельніші дослідження показали, що пульсар старший за наднову 1181 року.

Туманність Pa, що утворилася внаслідок вибуху наднової, яку спостерігали в 1181 році. Джерело: G. Ferrand and J. English (U. of Manitoba), NASA/Chandra/WISE, ESA/XMM, MDM/R.Fessen (Dartmouth College), Pan-STARRS

Прорив стався 2013 року, коли в сузір’ї Кассіопея було виявлено туманність Pa 30, розташовану на відстані 10 тисяч світлових років від Сонця. Її ледве видно в оптичному діапазоні, але зате вона є потужним джерелом інфрачервоного та рентгенівського випромінювання. Її діаметр становить 3 світлових роки, і вона розширюється зі швидкістю 1100 км/c. Це говорить про те, що вік об’єкта не перевищує тисячі років. Отже, це практично напевно залишок наднової 1181 року.

Щоб отримати портрет залишку наднової, астрономи скористалися цілою низкою інструментів. Синій і блакитний колір (дані телескопів XMM-Newton і Chandra) відповідають рентгенівському випромінюванню. Вони демонструють масштаб туманності та її центральне джерело. Червоний і рожевий (дані WISE) відповідають інфрачервоному випромінюванню, а зображення зір на задньому плані взяті у телескопів Pan-STARRS. Що стосується зеленого кольору (обсерваторія MDM), то це сірка, яка розпечена настільки сильно, що світиться у видимому світлі.

Зомбі-зоря

Подібні зображення створюються не для краси. Вони дають змогу астрономам вивчити анатомію процесів, що призвели до загибелі зорі. І у випадку з Pa 30 вони підготували сюрприз. Як виявилося, наднова 1181 року належала до дуже рідкісного типу Iax. Вона утворилася внаслідок злиття двох білих карликів. Зазвичай під час таких подій вони повністю вибухають без залишків. Однак у цьому випадку термоядерна реакція торкнулася лише частини речовини, що призвело до народження т. зв. зомбі-зорі.

Зіткнення двох білих карликів в уявленні художника. Джерело: University of Warwick/Mark Garlick

Зомбі-зоря в центрі туманності Pa 30 є дуже незвичайним об’єктом. В її хімічному складі домінують кисень і неон, і вона дуже гаряча. Температура поверхні становить близько 200 тисяч °C. Це робить її однією з найгарячіших зір Чумацького Шляху. Також вона виробляє дуже потужний зоряний вітер, швидкість якого сягає 16 тисяч км/с. На думку дослідників, «зомбі-зорі» не судилося довге життя. Вона є нестабільною і протягом найближчих десяти тисяч років колапсує з утворенням нейтронної зорі.

Раніше ми розповідали про спалах нової зорі, на який чекають астрономи.