Подія раз на життя: астрономи очікують на яскравий вибух нової зорі

Зоря на відстані 3 тис. світлових років від Землі незабаром може подарувати нам незабутнє видовище — вибух, який за яскравістю може перевершити навіть Полярну зорю. NASA очікує, що цей величезний вибух можна буде спостерігати неозброєним оком протягом найближчих місяців. Це явище, яке трапляється один раз за життя, може стати захопливим катаклізмом майбутнього, за словами астрофізика Бредлі Шефера з Університету штату Луїзіани.

T CrB
Вигляд T Північної Корони (T CrB) на небі в момент нової. Ілюстрація: Space.com

Найцікавіше те, що вибух наднової доповнить низку яскравих небесних явищ цього року. Серед них — повне сонячне затемнення у квітні для мешканців США і Канади, а також величезна зелена комета, яка вже починає ставати помітною.

Все це пов’язано зі спалахом нової під назвою T Північної Корони (T CrB). Коли білий карлик — ядро мертвої зорі — поглинає матерію свого сусіда червоного гіганта, яка є сумішшю багатого на водень матеріалу, мертва зоря поступово стає гарячішою, поки не досягне критичної точки зламу, коли вся ця енергія вивільняється у величезному космічному вибуху — так званій новій.

Різниця між новими та надновими зорями

Не варто плутати нові та наднові. Хоча деякі епізоди можуть бути схожі, але все ж таки наднові — разова подія, після якої зоря, що дала спалах, вмирає назовсім, колапсуючи в нейтронну зорю або чорну діру.

T CrB
Вигляд T Північної Корони (T CrB) у програмі Space Engine

Нова зоря — це термін, що позначає систему з двох світил, одне з яких повністю пройшло шлях еволюції від блакитної зорі до білого карлика і вичерпало паливо зі своїх надр. Але якщо поблизу білого карлика розташований червоний гігант, який теж уже доживає своє зоряне життя, менша зоря може «красти» у гіганта його зовнішні шари матерії, які сам гігант навряд чи контролює. Врешті, через деякий час білий карлик набирає речовини, якої виявляється достатньо на один термоядерний вибух.

Спалахи T Північної Корони трапляються з інтервалом у 80 років — чи не надто часто для нової зорі? Саме тому T Північної Корони належить до рідкісного класу нових зір, який називається «новоподібні зорі», або «повторні нові».

Білий карлик поглинає матерію із сусіднього червоного гіганта

Період між спалахами цієї зорі можна порівняти з тривалістю людського життя. І побачити неозброєним оком T Північної Корони можна лише один раз. Тут можна вловити алегоричний зв’язок із кометою Галлея, яка доступна людському оку лише раз у житті.

Наскільки це небезпечно для Землі?

Нові — це буквально гігантські водневі бомби у космосі. Проте немає потреби хвилюватися — T Північної Корони розташована занадто далеко, щоб її енергія могла загрожувати Землі.

Місце розташування нової на небі
Місце розташування нової на небі. Фото: Wikipedia

Нову вперше помітили 1866 року. Востаннє вона спалахувала 1946-го. Нове зростання світності було зафіксовано у 2015 році — її характерна динаміка дуже точно відповідала тим подіям, які відбувались перед спалахом нової минулі рази. За прогнозами дослідників, очікуваний час спалаху нової випадає на період із лютого по вересень 2024 року. Це хороша новина, бо в цей час сузір’я Північної Корони видно найкраще.

Тож готуйтеся до найбільшого космічного видовища, яке незабаром розкриє перед нами свою природну красу.

Раніше ми повідомляли про те, як астрономи відкрили спалахи мікронових.