Не раніше 2025 року: NASA перенесла запуск місії EscaPADE

NASA припинила передпускову підготовку зондів EscaPADE і перенесла запуск місії на наступний рік. Це було зроблено через побоювання, що ракета New Glenn може бути не готова до моменту відкриття вікна для польоту на Марс.

Ракета New Glenn на стартовому майданчику. Джерело: Blue Origin

Місія EscaPADE складається з пари ідентичних зондів, створених компанією Rocket Lab на замовлення NASA. Вони призначені для вивчення магнітосфери й атмосфери Марса, а також того, як вони взаємодіють із сонячним вітром.

Апарати планувалося запустити на ракеті New Glenn. Вона розробляється компанією Blue Origin ще з початку минулого десятиліття. New Glenn має багаторазовий перший ступінь, який сідатиме на баржу в океані, і може вивести на низьку орбіту до 45 тонн корисного навантаження.

Дебютний політ New Glenn неодноразово переносився, але цього року процес все ж вийшов на фінішну пряму. Фахівці Blue Origin активно готували ракету до наміченого на жовтень запуску EscaPADE, а в порт Канаверал прибула баржа, на яку буде сідати її перший ступінь.

Проблема полягала в тому, що стартове вікно для польоту на Марс обмежене досить вузьким балістичним вікном. Будь-яка серйозна затримка призвела б до зриву польоту. А оскільки New Glenn ще жодного разу не літав у космос, її ймовірність була досить високою. У цій ситуації NASA припинила передпускову підготовку EscaPADE і не стала заправляти апарати паливом. Рішення було ухвалено, щоб уникнути значних витрат і ризику виникнення технічних проблем, які виникли б під час його видалення з зондів, якби їхній пуск довелося переносити. Свою роль могло зіграти й побоювання, що дебютні пуски ракет досить часто закінчуються аваріями.

Наступна можливість відправити EscaPADE до Марса за допомогою New Glenn з’явиться не раніше весни 2025 року. NASA не розкрила деталей цієї альтернативної траєкторії, зокрема й часу, коли зонди досягнуть Марса. Річ у тім, що традиційне балістичне вікно для польотів до Червоної планети відкривається раз на 26 місяців — і весна 2025 року лежить за його межами. Поки що незрозуміло, як саме NASA збирається запускати ESCAPADE до Марса в «позаурочний» час.

Зонди EscaPADE біля Марса в уявленні художника. Джерело: James Rattray/Rocket Lab USA

Що стосується New Glenn, то фахівці Blue Origin продовжують її підготовку до пуску. Тільки тепер замість EscaPADE ракета нестиме корисне навантаження, яке спочатку мало відправитися в космос під час її другої місії. Йдеться про прототип орбітального транспортного засобу Blue Ring. Наразі дебютний пуск New Glenn запланований на листопад 2024 року.