Назустріч Землі: Hubble зазнімкував спіральну галактику, що згасає та наближається до Чумацького Шляху

Астрономи, які працюють із космічним телескопом Hubble, опублікували новий знімок. На ньому зображена галактика M90.

Галактика M90 (фото Hubble). Джерело: ESA/Hubble & NASA, D. Thilker, J. Lee and the PHANGS-HST Team

M90 розташована на відстані 55 млн світлових років від Землі. Вона є частиною скупчення Діви. Так називають найближче до нас велике галактичне скупчення, що складається з більш ніж тисячі учасників.

За роки роботи Hubble неодноразово знімкував M90. Представлений знімок був зроблений на основі даних, зібраних під час спостережень у 2019 і 2023 році. Їх обробили для створення нового зображення, що дає набагато повніше уявлення про пиловий диск галактики, її газоподібний ореол і яскраве ядро.

Внутрішні області диска M90 насичені регіонами активного зореутворення, які можна впізнати за характерним червоним випромінюванням водню, але в решті частини галактики вони відсутні. Річ у тім, що приблизно 300 млн років тому галактика пройшла поблизу центру скупчення Діви. Газові хмари, що заполоняють його, подіяли на М90 як сильний зустрічний вітер, витіснивши з неї величезну кількість газу і створивши навколо дифузне гало, яке можна побачити на знімку Hubble. Через це M90 більше не може утворювати нові зорі, і в підсумку вона згасне як спіральна галактика.

Інший цікавий факт про M90 полягає в тому, що після проходження через скупчення Діви вона настільки прискорилася, що з часом назавжди покине його. За збігом обставин вона рухається в наш бік — це одна з небагатьох галактик, що наближається до Чумацького Шляху. Тож гіпотетичні спостерігачі майбутнього зможуть роздивитись M90 ще краще і побачити процес її трансформації зі спіральної на лінзоподібну галактику.

За матеріалами Esahubble