Науковці розробили мініатюрний прилад для хімічного аналізу в космосі

Інженери розробили лазерний прилад, який за невеликої ваги здатний виконувати хімічний аналіз не гірше за громіздку техніку. Він допоможе науковцям шукати органічні сполуки на Місяці та планетах Сонячної системи.

Новий лазерний прилад
Новий лазерний прилад. Джерело: Ricardo Arevalo

Новий лазерний прилад

Команда інженерів з Університету Меріленду розробила новий лазерний прилад, який можна застосовувати у космічних місіях для хімічного аналізу зразків. Стаття про цей пристрій з’явилася у журналі Nature Astronomy 16 січня.

Особливістю нового обладнання є те, що воно має вагу лише 7,7 кг, але здатне виконувати хімічний аналіз не гірше за значно масивнішу техніку. Основою його є імпульсний ультрафіолетовий лазер, який може миттєво випаровувати крихітну частину матеріалу.

Іншою складовою приладу є аналізатор Orbitrap, який, власне, проводить хімічний аналіз. За словами розробників, його створили на основі відомого комерційного продукту, який працює у багатьох лабораторіях світу. Різниця лише в тому, що прототип важить цілих 180 кг.

Робота інженерів полягала не тільки у зменшенні аналізатора без втрати функціонала. Вони також додали можливість здійснювати мас-спектроскопію з лазерною десорбцією. Цей метод досі не застосовувався у космосі через велике споживання енергії. Але розробники впоралися з цією проблемою.

Дослідження інших планет

Головна сфера, у якій пропонують застосовувати новий прилад, — це автоматичні зонди та ровери, що працюватимуть на планетах Сонячної системи та їхніх супутниках. Новий лазер використовує енергію надзвичайно ефективно. Тобто миттєво випаровується та аналізується лише крихітна частина зразка, який майже не пошкоджується.

Особливо вчених цікавить можливість працювати з органічними речовинами з великою точністю. Річ у тім, що зазвичай мас-спектрометри добре визначають саму наявність органіки та найпростіші речовини, такі як аміак та метан. А ось визначення структури білків дається їм важко.

Водночас нещодавно вчені переконалися, що органіка далеко не завжди продукується живими організмами. Тобто найпростіші органічні речовини не можуть бути надійними індикаторами життя на планеті.

Тільки амінокислоти та білки здатні точно засвідчити, що на якомусь небесному тілі справді колись було життя. І саме для їхнього виявлення дуже добре підходить новий лазерний пристрій. Тож цілком можливо, що невдовзі ми побачимо його у місіях, які досліджують крижані супутники планет-гігантів чи Місяць.

За матеріалами Рhys.org.