Наскільки газові гіганти важливі для виникнення життя

Науковці створили каталог планетних систем, де поруч зі світом, схожим на Землю, розташований газовий гігант. Вважається, що таке сусідство критично важливе для формування умов, у яких може зародитися життя.

Газові гіганти мають великий вплив на землеподібні планети
Газові гіганти мають великий вплив на землеподібні планети. Джерело: www.universetoday.com

Газові гіганти та виникнення життя

Група вчених, що працюють над проєктом Kepler Giant Planet Search, нещодавно здійснила важливий крок у пошуку позаземного життя. Вони створили перший каталог зоряних систем, у яких поруч із планетою, схожою на Землю, присутній великий газовий гігант, подібний до Юпітера.

Таке поєднання характерне для Сонячної системи, й науковці вважають його дуже важливим для виникнення умов, у яких життя здатне розвинутися до появи розуму. На початковій стадії розвитку Сонячної системи гравітація гігантської планети допомогла розрізненим кам’яним уламкам зібратися у світ, на поверхні якого згодом виникло людство. Крім того, деякі з астероїдів, які він тоді спрямував до нас, могли бути крижаними та містити органічні речовини.

Вчені вже знають, що такі комбінації зустрічаються і біля інших зір. А от їхню кількість досі оцінити не вдавалося. Однак команда, яка працювала в обсерваторії ім. Кека на Гавайських островах, змогла це зробити та створити перший каталог подібних систем.

Екзоюпітери та екзоземлі

Попри те, що планети, подібні до Юпітера, дуже великі, побачити їх, коли вони розташовані далеко від власної зорі, земним телескопам надзвичайно важко. Найпопулярніший на сьогодні транзитний метод не дає надійних результатів.

Це й не дивно, з огляду на те, що планету спостерігають тоді, коли вона проходить між нами та світилом. А у випадку чогось, що схоже на Юпітер, це буває раз на десяток років. На щастя, вчені з проєкту Kepler Giant Planet Search використовували вимірювання променевих швидкостей.

Цей метод полягає в тому, що коли навколо зорі обертається щось масивне, вона хитається то в наш бік, то в протилежний. Відповідно до ефекту Доплера, її випромінювання при цьому зміщується то в синій, то в червоний бік, і за ним можна встановити масу невидимої планети та період її обертання.

Загалом таким чином вдалося виявити 63 сонцеподібні зорі, навколо яких обертається 157 планет, схожих на Землю. Хоча насправді мова про діапазон від розмірів Марса до Нептуна. Крім того, науковці знайшли й газові гіганти на деякій відстані від зорі. 13 із них були розміром з Юпітер, 8 — трохи більші за Нептун. Ще у трьох випадках були помічені невеликі зорі-компаньйонки.

Це дає певну статистику щодо того, як часто у Всесвіті зустрічаються системи, схожі на Сонячну. Виявилося, що вони хоча і нечасті, але при цьому далеко не виняток. Науковці сподіваються продовжити їхнє вивчення.