NASA згорнула місію з вивчення місячного льоду

NASA оголосила про неможливість виконання основної мети місії Lunar Flashlight з вивчення льоду на південному полюсі Місяця. Водночас апарат, як і раніше, залишається на зв’язку із Землею, і організація поки що не ухвалила рішення про його подальшу долю.

Боротьба за порятунок місячного кубсата

Lunar Flashlight являє собою 14-кілограмовий космічний апарат, створений на базі платформи кубсат. Основне призначення супутника — пошук слідів водяного льоду та летких речовин у полярних кратерах Місяця. Для цього Lunar Flashlight оснащений інфрачервоним лазером і спектрометром. План місії передбачав, що під час прольоту над полярними кратерами супутник підсвітить їхнє дно за допомогою лазера. Потім спектрометр проаналізує відбите від місячної поверхні світло, що дасть змогу визначити її склад.

Концепт миссии Lunar Flashlight
Концепт місії Lunar Flashlight. Джерело: NASA

Кубсат запустили 11 грудня 2022 року. Він успішно відокремився від ракети, після чого розпочав самостійний політ. На жаль, незабаром після цього інженери виявили проблеми. Три з чотирьох двигунів кубсата не змогли запрацювати на повну потужність. На думку інженерів, це сталося через засмічення паливопроводів якимось сміттям. Річ у тім, що паливна система апарата була виготовлена на 3D-принтері з використанням принципу спікання металевого порошку лазером. У NASA вважають, що металеві частинки могли пошкодити паливопроводи, що не дало змоги двигунам розвинути потрібну тягу.

Щоб врятувати місію, інженери розробили новий план. Його суть полягала в тому, що Lunar Flashlight залишиться на віддаленій орбіті навколо Землі, на якій він раз на місяць здійснював прольоти південного полюса Місяця. Це дозволило б кубсату виконати основну частину своєї наукової програми.

У лютому 2023 року Lunar Flashlight спробував виконати серію корекцій курсу, яка б дала йому змогу перейти на потрібну орбіту. Також були зроблені спроби розблокувати паливопроводи. Однак, попри деякий успіх, тяги двигуна не вистачило, щоб виконати необхідний маневр. У результаті NASA довелося оголосити про неможливість досягти цілей місії.

Подальша доля Lunar Flashlight

Попри те, що Lunar Flashlight так і не вдалося дістатися Місяця, місію не можна назвати провальною. Під час неї випробували цілу низку експериментальних приладів і технологій. Серед них бортовий комп’ютер Sphinx, радіокомплекс IRIS, який дає змогу проводити точну навігацію у глибокому космосі, а також нова рушійна установка, що працює на нетоксичному паливі ASCENT.

Спутник Lunar Flashlight
Супутник Lunar Flashlight. Джерело: NASA

Також варто зазначити, що Lunar Flashlight все ще продовжує функціонувати. 17 травня він пролетить на відстані 65 тис. км від Землі, після чого перейде на геліоцентричну орбіту. В NASA поки що не ухвалили рішення щодо подальшої долі апарата. Можливо, організація ще знайде для нього якусь нову мету.