NASA запустила нову систему для оцінки небезпеки астероїдів

На сьогодні астрономам вдалося виявити майже 28 тисяч навколоземних астероїдів. І це ще не остаточна цифра. У середньому оглядові телескопи щорічно знаходять приблизно три тисячі раніше невідомих об’єктів. А якщо врахувати те, що вже найближчим часом у стрій буде введено низку потужних телескопів нового покоління, то можна очікувати на значну більшу кількість відкриттів.

Діаграма, що показує орбіти 2200 потенційно небезпечних навколоземних астероїдів. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Передбачаючи цей «сплеск», співробітники Центру вивчення навколоземних об’єктів NASA розробили нову версію системи, призначеної для оцінки небезпеки навколоземних астероїдів, які у майбутньому можуть зіткнутися з Землею. Вона отримала назву Sentry-II. Ця система дозволить значно збільшити точність прогнозування таких подій.

Перша версія Sentry була розроблена Лабораторією реактивного руху ще 2002 року. Вона доволі ефективно справлялася зі своїми завданнями. Менш ніж за годину з її допомогою можна було надійно розрахувати ймовірність зіткнення з новим відкритим астероїдом на найближчі сто років.

Ефект Ярковського та інші особливі випадки

Однак, попри всі переваги Sentry, вона мала деякі недоліки. Наприклад, алгоритм враховував лише гравітаційні взаємодії, які можуть вплинути на орбіту астероїда. Але існують і т.з. особливі випадки, серед яких і ефект Ярковського. Він полягає в появі слабкого реактивного імпульсу, що надає астероїду додаткового прискорення за рахунок теплового випромінювання від його поверхні.

Оскільки оригінальний Sentry не враховував ефект Ярковського, астрономам доводилося вдаватися до трудомістких ручних розрахунків у випадку з астероїдами на кшталт Апофіса або Бенну, що становлять найбільшу потенційну загрозу для Землі. Також у Sentry були проблеми з оцінкою зміни орбіт астероїдів, що пролітають на дуже невеликій відстані від Землі та зазнають сильного гравітаційного впливу з боку нашої планети.

За словами розробників, Sentry-II повністю враховує всі особливі випадки. Завдяки цьому алгоритм може проводити оцінку всіх можливих зіткнень, аж до найменш ймовірних. Нова система вже використовується для моніторингу навколоземних об’єктів.

Нагадаємо, нещодавно NASA запустила апарат DART. Його метою є перевірка можливості змінити орбіту потенційно небезпечного астероїда шляхом кінетичної дії (тарана).

За матеріалами https://www.jpl.nasa.gov