NASA успішно запустила місячний кубсат CAPSTONE і готується до запуску сонячного вітрильника: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин до сніданку: вчені знайшли дезінфікуючий засіб у центрі галактики. Virgin Orbit отримала ліцензію на запуск у Бразилії, а Airbus створить новий супутник із дослідження Землі для ESA.

CAPSTONE вирушив до Місяця

Компанія Rocket Lab здійснила успішний запуск ракети Electron із супутником CAPSTONE (Cislunar Autonomous Positioning System Technology Operations and Navigation Experiment), що належить NASA. Найближчими днями апарат має виконати серію маневрів, які відправлять його до Місяця.

Cygnus залишає МКС після перезавантаження

Вантажний корабель Cygnus залишив Міжнародну космічну станцію 28 червня через три дні після того, як продемонстрував здатність піднімати орбіту станції. Космічний апарат, завантажений сміттям для утилізації, має зійти з орбіти 29 червня. «Це перезавантаження з використанням Cygnus додає критично важливі можливості для обслуговування та підтримки космічної станції», — сказав Стів Крейн, віце-президент із цивільних і комерційних питань у Northrop Grumman, у заяві компанії. Підтримка орбіти станції зазвичай здійснюється за допомогою двигунів модулів російського сегмента чи пристикованого до неї корабля «Прогрес».

Airbus створить новий супутник із дослідження Землі для ESA

Європейське космічне агентство (ESA) уклало контракт на суму 160 млн євро з компанією Airbus у Великій Британії на створення супутника FORUM Earth Explorer. Ця захоплююча нова місія дасть нам унікальне уявлення про радіаційний баланс планети і про те, як він контролюється, тим самим заповнивши недостатню частину кліматичної головоломки. FORUM — це дев’ята місія ESA з дослідження Землі.

Earth Explorers, реалізовані в межах програми ESA FutureEO, є новаторськими дослідницькими супутниками. Кожна з цих незвичайних місій використовує інноваційні космічні технології, і всі вони без винятку перевершили свої початкові наукові цілі.

Ракета-носій «Чанчжен-4С» із супутником «Гаофен-12-03» стартує з космодрому Цзюцюань на північному заході Китаю, 27 червня 2022 року. Джерело: фото Ван Цзянбо/Сіньхуа.

Китайці запустили ракету «Чанчжен-4C» із найновішим супутником ДЗЗ

КНР відправила в космос новий супутник дистанційного зондування Землі (ДЗЗ) з космодрому Цзюцюань на північному заході країни. Апарат «Гаофен-12-03» був запущений ракетою-носієм «Чанчжен-4С» та успішно вийшов на заплановану орбіту. Він використовуватиметься в різних областях, включаючи топографічну зйомку, міське планування, проектування дорожньої мережі, оцінку врожайності та допомогу при стихійних лихах. Запуск став 425-м польотом ракет-носіїв серії «Чанчжен» (Великий Похід).

Стартап космічного програмного забезпечення Leanspace залучає початковий раунд на 6 млн євро

Французький стартап Leanspace залучив початковий раунд у розмірі 6 млн євро (6,35 млн. доларів США), щоб продовжити свою місію зі спрощення космічного програмного забезпечення. Європейська венчурна компанія Karista очолила раунд разом із 42CAP. Французьке інноваційне агентство Bpifrance також взяло участь, в результаті чого загальний обсяг фінансування Leanspace склав 8,5 млн євро (9 млн доларів США).

Leanspace пропонує набір космічних хмарних сервісів, які можна обслуговувати за допомогою API. Клієнти можуть використовувати Leanspace як інтеграційну платформу. Вона легко налаштовується та масштабує наземні сегменти, а також дає можливість розробляти власні системи для індивідуального використання. Компанія називає це «platform as a service».

Virgin Orbit отримала ліцензію на запуск нової дочірньої компанії у Бразилії

Virgin Orbit тепер має ліцензію на запуск із Бразилії через свою нову дочірню компанію Virgin Orbit Brasil Ltda та потенційно може здійснити перший внутрішній орбітальний запуск із цієї країни вже наступного року.

Це черговий крок до можливості внутрішніх запусків у Бразилії після того, як минулого року Бразильське космічне агентство (AEB) та ВПС Бразилії (FAB) підписали контракт із Virgin Orbit на забезпечення комерційних пускових послуг з 39-річного стартового центру Алькантару на північному узбережжі країни. З нього вже було здійснено кілька запусків суборбітальних ракет, але цей об’єкт ще не використовувався для виведення супутників на навколоземну орбіту.

Палата представників із асигнувань частково відновлює фінансування місії планетної оборони

Палата представників із асигнувань частково відновила фінансування місії планетного захисту в рамках законопроєкту про витрати, а також висловила стурбованість щодо закриття NASA повітряної обсерваторії та планів повернення зразків із Марса.

Комітет Палати представників із асигнувань опублікував 27 червня звіт, що супроводжує його законопроєкт про витрати на торгівлю, правосуддя та науку (CJS) на 2023 фінансовий рік, який має бути відзначений комітетом у повному складі 28 червня. Підкомітет із асигнувань CJS схвалив законопроект без обговорення 22 червня.

Місія NEA Scout в уяві художника. Джерело: NASA

NASA готується до запуску сонячного вітрильника

NASA завершує підготовку до запуску апарата NEA Scout. Він стане першим в історії зондом із сонячним вітрилом, який відвідає астероїд. За габаритами його можна порівняти з коробкою для взуття. Його розмір становить 30×20×10 см (6U), маса — 14 кг. Наукове навантаження зонда представлене розробленою Лабораторією реактивного руху 14-мегапіксельною монохромною камерою.

NEA Scout оснащений невеликою силовою установкою, що працює на стиснутому газі. Вона може використовуватися для орієнтації та виконання невеликих маневрів, але її зовсім недостатньо для досягнення мети місії — астероїду 2020 GE. Тому апарат також отримав експериментальне сонячне вітрило. Воно являє собою виготовлену з алюмінію плівку з пластиковим покриттям, тоншим за людське волосся, загальною площею 85 м². Після розгортання вітрило має відбивати фотони сонячного світла, створюючи тягу, яка дозволить зонду дістатися об’єкту досліджень.

Дезінфікуючий засіб у центрі Галактики

Міжнародна група дослідників під керівництвом Арно Беллоша (MPIfR, Бонн, Німеччина) повідомляє про перше виявлення ізопропанолу в міжзоряному просторі. Цю речовину використовують як дезінфікуючий засіб на Землі. Ізопропанол — найважчий спирт, виявлений у космосі на даний момент. Ідентифікація стала можливою завдяки спостереженням за областю зіркоутворення Стрілець B2 (Sgr B2) неподалік центру нашої Галактики, де вже було виявлено багато молекул. Розширене дослідження хімічного складу цього об’єкту здійснюється за допомогою радіотелескопа ALMA в Чилі.

Читайте також: Запуск місії Psyche відкладений, а NASA може змінювати орбіту МКС без участі росії: дайджест новин