NASA розпочинає дослідження у межах місії IXPE

NASA повідомила, що новий рентгенівський орбітальний телескоп IXPE починає свою наукову місію. Він був виведений на орбіту в грудні 2021 року. Зараз усі технічні перевірки завершені, й IXPE починає досліджувати свою першу ціль — залишок наднової Кассіопея А.

Залишок наднової, який досліджує IXPE
Залишок наднової Кассіопея А. Джерело: NASA/CXC/SAO

З чого IXPE розпочне свою роботу

Космічна обсерваторія IXPE була виведена на екваторіальну орбіту 9 грудня 2021 року за допомогою ракети Falcon 9. Досі вона проходила тестування систем, але тепер готова розпочати дослідження. Першою її метою буде залишок наднової Кассіопея А. Обсерваторія вивчатиме його у рентгенівському діапазоні.

Наднова спалахнула приблизно 350 років тому в нашій Галактиці. Її вибух призвів до потужного викиду електромагнітного випромінювання та заряджених частинок. Основною метою дослідження цього об’єкта є встановлення сучасних параметрів його магнітного поля. Зробити це можна саме за допомогою поляризованого рентгенівського випромінювання.

Однак для цього необхідно зібрати велику кількість випромінення, відфільтрувати поляризовану складову та позбутися від шумів. Також у програму дослідження Кассіопеї А входить визначення регіонів, де заряджені частинки набувають свою швидкість.

Що таке IXPE

Imaging X-ray Polarimetry Explorer (IXPE) — це спільний проєкт NASA та італійської космічної агенції. Він є першою орбітальною обсерваторією, призначеною для спостереження за космічними об’єктами в поляризованому рентгенівському спектрі. Місія була анонсована 2017 року. Маса апарата складає 330 кг. Із них 170 кг — корисне навантаження.

IXPE
Конструкція обсерваторії IXPE. Джерело: en.wikipedia.org

Нова обсерваторія має вивчати не лише Кассіопею А. Об’єктами її досліджень стануть чорні діри, нейтронні зорі, інші рештки наднових, квазари та активні ядра галактик. Простіше кажучи, цей орбітальний телескоп буде досліджувати усі космічні тіла, що яскраво випромінюють у рентгенівському діапазоні.