NASA просить космічні компанії придумати план порятунку цінних зразків на Марсі

NASA перевищила свої можливості, коли відправила ровер Perseverance на Марс з метою збору зразків. Місія вартістю 2,4 мільярда доларів успішно доставила та м’яко посадила марсохід у кратері Єзеро, в якому раніше було озеро. Головна мета Perseverance — зібрати гірські породи та опади з дна озера та краю кратера для виявлення слідів життя на Марсі. Хоча марсохід успішно зібрав 24 зразки, NASA ще не вирішила, як їх доставити на Землю для подальшого аналізу.

Mars Sample Return
Ілюстрація того, як апарат місії Mars Sample Return та Perseverance зустрічаються для передачі зразків. Джерело: NASA

Оригінальний план повернення зразків з Марса, відомий як Mars Sample Return, зазнав невдачі. Агентство звернулося до компаній за новими ідеями, оскільки початкова концепція виявилася занадто складною для реалізації. Керівник Управління наукових місій NASA Нікола Фокс висловила надію на знаходження ефективних інноваційних рішень для виконання проєкту.

Бур Perseverance
Бур Perseverance для збору зразків, завдяки якому отриманий керн із скель на Марсі. Джерело: NASA/JPL-Caltech/ASU

Початкова ідея передбачала відправлення двох ракет на Марс. Одна мала посадковий модуль, а інша — орбітальний. Після посадки апарат мав забрати зразки з Perseverance і передати їх на орбітальний апарат, який повернувся б на Землю. Однак вартість місії піднялася із запланованих 4 мільярдів до майже 11 мільярдів доларів. Також час повернення зразків затягнувся аж до 2040 року. Усе це NASA абсолютно не влаштовує.

Mars Sample Return
На ілюстрації NASA показано концепцію того, як місія Mars Sample Return запускатиме зразки Perseverance з поверхні Марса.

Агенція шукає перевірені технології від компаній, які мають досвід у космічних проєктах. Серед них давні партнери NASA: Lockheed Martin, Northrop Grumman, Boeing і SpaceX. Перед усіма було поставлено завдання до 17 травня надіслати свої короткі пропозиції для вирішення складної місії. Потім агенція вибере найперспективніший і найдешевший у реалізації план повернення марсіанських зразків та укладе договір із «переможцем».

NASA
На ілюстрації NASA показано концепцію ракети, яка підіймає контейнер зі зразками над поверхнею Марса.

Повернення зразків з Марса — це величезний технологічний виклик, оскільки це перший раз, коли будь-які зразки будуть повернуті на Землю з іншої планети. NASA впевнена, що спільні зусилля приведуть до успішної реалізації цієї амбітної місії.

Раніше ми повідомляли про те, як Curiosity та Perseverance не здатні виявити життя на Марсі.

За матеріалами businessinsider.com