NASA обрала виробників нових місячних скафандрів

NASA обрала компанії Axiom Space та Collins Aerospace для створення скафандрів наступного покоління. Вони будуть використовуватися для виходів у відкритий космос із борту МКС та під час висадок на Місяць у рамках програми Artemis.

Новые лунные скафандры
Концепт місячних скафандрів наступного покоління. Джерело: NASA

Спочатку NASA планувала самостійно розробити нові скафандри. Але потім керівництво організації надало перевагу моделі, аналогічній тій, що використовувалась у програмі CST (Crew Space Transportation). У її межах компанії Boeing та SpaceX отримали контракти на розробку нових пілотованих космічних кораблів, призначених для доставлення людей на орбіту.

Так з’явилася програма xEVAS (Exploration Extravehicular Activity Services). Згідно з нею аерокосмічна адміністрація видала контракти з твердою фіксованою ціною Axiom Space та Collins Aerospace. Їхня загальна сума становить 3,5 млрд доларів, вони розраховані на термін до 2034 року. Приватні компанії нестимуть відповідальність за проєктування, розробку, кваліфікацію, сертифікацію та виробництво скафандрів, у той час, як NASA встановлюватиме технічні вимоги та стандарти безпеки. Формально скафандри залишатимуться у власності Axiom Space та Collins Aerospace, а NASA орендуватиме їх. Перші з них мають бути готовими до місії Artemis III, реалізація якої запланована на 2025 рік.

На даний момент Axiom Space та Collins Aerospace опублікували лише кілька загальних ілюстрацій і не представили публіці конкретних технічних деталей своїх проєктів. У своїй заяві перша з компаній зазначила, що має велику кількість замовників, які готові зробити вихід у відкритий космос. Своєю чергою, в Collins Aerospace наголосили на використанні досвіду, отриманого під час розробки скафандрів епохи Apollo та сучасних американських скафандрів, які перебувають зараз на МКС.

Axiom Space і Collins Aerospace є не єдиними приватними компаніями, що створюють скафандри для позакорабельної діяльності. Аналогічний проєкт існує у SpaceX. Уже наприкінці нинішнього року його буде випробувано у «бойових» умовах, коли в межах місії Polaris Dawn відбудеться перший в історії приватний вихід у відкритий космос.