NASA намагається розгадати таємницю загадкових радіосигналів на Сонці

Поверхня Сонця періодично спалахує під час подій, таких як корональний викид маси й сонячні спалахи, які вражають своєю потужністю. Форми такої активності також спричиняють радіосигнали, які за десятиліття спостережень так і не вдалося точно визначити.

Спалах на Сонці
Спалах на Сонці. Ілюстративне фото: Unsplash

Науковці знають, що джерело цих радіосплесків розташоване всередині викидів. Ці сонячні спалахи викидають мільярди тонн речовини в космос, розтягуються і можуть поглинути чверть простору між Сонцем і Землею.

Щоб розгадати цю таємницю, NASA запустила нову місію під назвою CubeSat Radio Interferometry Experiment (CURIE). Місія передбачає використання двох крихітних супутників, які вимірюватимуть радіосплески з орбіти навколо Землі.

Пара кубсатів CURIE у чистій кімнаті. Фото: ESA

«Це дуже амбітна та цікава місія. Це перший випадок, коли радіоінтерферометр запускають у космос контрольованим способом, і це відкриває нові горизонти для радіоастрономії», — сказав Девід Сундквіст, головний дослідник CURIE і науковий співробітник Каліфорнійського університету в Берклі.

CURIE
Члени команди CURIE працюють над інтеграцією супутників у програму розгортання CubeSat. Фото: ExoLaunch

Місія CURIE складається з двох кубсатів, які вивела на орбіту ракета Ariane 6 Європейської космічної агенції. Наразі кубсати проходять стадію розгортання на висоті близько 580 км над Землею і скануватимуть радіохвилі в діапазоні від 0,1 до 19 мегагерц. Супутники будуть розміщені на відстані приблизно 4 км один від одного. Вимірюючи невеликі відмінності в часі, потрібному для того, щоб радіосигнали досягли кожного супутника, вчені спробують точно визначити їхнє джерело. Планується, що апарати розпочнуть свою роботу наступного тижня.

Ілюстрація пари розгорнутих кубсатів CURIE на навколоземній орбіті. Фото: ESA

CURIE — це сміливий експеримент, який може стати кроком вперед у космічних спостереженнях за Сонцем. Він може привести до кращого розуміння ролі сонячних спалахів у Сонячній системі. Вивчення таких сонячних подій, як корональний викид маси, має велике значення для людства. Ці події посилають потужні магнітні поля, які можуть впливати на планети Сонячної системи. На Землі ці магнітні поля можуть збурювати атмосферу і порушувати електронну інфраструктуру та зв’язок.

Раніше ми повідомляли про те, як Solar Orbiter зафіксував найбільший сонячний спалах з 2017 року.

За матеріалами nasa.gov