Найкосмічніші українці: найбільші досягнення та рекорди

Коли роблять огляди досягнень України в космосі, зазвичай оминають увагою купу цікавих питань. Хто з українців найдовше пробув у космосі? Скільки їх виходило у відкритий космос у скафандрі? Якими орбітальними станціями керували? Ми вирішили виправити цю ситуацію.

Україна космічна

Скільки українців побувало в космосі

12 квітня 1961 року перша людина вийшла на орбіту навколо Землі. Історія перегонів у космосі — це історія великих досягнень. Держави міряються першістю польоту, тривалістю виходів у відкритий космос або кількістю місць у капсулі. Українцям зазвичай лишається вдовольнятися тим, що вони взагалі у космос літали.

Але насправді людей, які народилися в нашій країні чи мають українське коріння, на орбіті було аж 20. П’ятнадцять із них були радянськими космонавтами, четверо — американськими астронавтами й один — космонавтом незалежної України.

Українці, що побували в космосі
. Українці, що побували в космосі

У космосі побувало троє українок і сімнадцять українців. Не обійшлося без жертв. Астронавтка США Джудіт Резнік загинула під час старту шатлу Challenger, а космонавт Георгій Добровольський — під час посадки космічного корабля «Союз-11». Ще один наш земляк, Валентин Бондаренко, до космосу так і не дістався, загинувши під час наземних тренувань.

Шлях до зірок для нашої держави не був простим. Більшість українців літали у космос як громадяни трьох країн: СРСР, США та Канади. Зрештою, ми отримали космонавта, який мав на своєму льотному комбінезоні синьо-жовту нашивку. Але почалася космічна історія з пісні.

Перша пісня у космосі

12 серпня 1962 року житомирянин Сергій Корольов попрохав Павла Поповича — уродженця Узина, що на Київщині — заспівати для нього пісню. Той не зміг йому відмовити й заспівав «Дивлюсь я на небо, та й думку гадаю». Вірш, який ліг в основу цієї пісні ще у ХІХ столітті, написав поет із українського міста Слов’янськ Михайло Петренко. У ХХ столітті вона здобула широку популярність. Але виконання Павла Поповича було унікальним, бо він заспівав її на борту космічного корабля «Восток-4». Так твір «Дивлюсь я на небо» став першим, який людина виконала на орбіті.

Перший співак на орбіті — Павло Попович

Крім того, тоді у космосі вперше одночасно перебували два кораблі, які здійснили зближення. Тож Павло Попович і Андріян Ніколаєв стали першими людьми, які спостерігали в ілюмінатор за іншим пілотованим космічним апаратом. На додаток Попович став єдиним українцем, який пілотував корабель «Восток». Це була лише капсула, розрахована на одного космонавта, практично без засобів керування та маневрування. Але саме на них людство вийшло в космос. Нарешті, він став єдиним нашим співвітчизником, який літав більш ніж на одному типі космічних апаратів. Пізніше космонавт виконав свій другий політ на кораблі «Союз».

Незвичайні рекорди

Під час підкорення космосу українці встановили чимало незвичних рекордів. Наприклад, полтавець Георгій Береговий брав участь у Другій світовій війні. З усіх людей, які здійснили хоч один повний оберт навколо Землі, він народився найраніше. Також він став єдиним космонавтом, який свою першу зірку Героя Радянського Союзу отримав до космічного польоту.

Головне досягнення для будь-якого космонавта — це час, який він провів у космосі, та кількість здійснених польотів. Лідером тут є етнічний українець з Оренбурга Юрій Романенко. Сумарно протяго трьох своїх польотів він перебував на орбіті 430 діб. Йому ж належить і рекорд безперервного перебування на орбіті серед українців: з 5 лютого по 29 грудня 1987 року він прожив на борту космічної станції «Мир» 326 діб.

Свій другий політ у космос Юрій Романенко здійснив разом із першим кубинським космонавтом Анльдо Тамайо Мендесом
Свій другий політ у космос Юрій Романенко здійснив разом із першим кубинським космонавтом Анальдо Тамайо Мендесом

Олександр Волков, народжений у Горлівці, провів найбільше часу на орбіті у порівнянні з іншими космонавтами — уродженцями України. За три польоти час його перебування в космосі склав 391 день. Третій рекордсмен, який перебував у космічному просторі понад рік — Леонід Кизим із Лимана, що на Донеччині. Він теж літав у космос тричі й загалом провів там 374 доби.

А ось за кількістю польотів явного рекордсмена серед космонавтів СРСР чи американських астронавтів немає. Крім вищезгаданих, у космос по три рази літали Петро Климук, Володимир Ляхов і Леонід Попов.

Українці на орбітальних станціях

7 червня 1971 року на першу в історії космічну станцію «Салют-1» прибув екіпаж на чолі з одеситом Георгієм Добровольським. Так українець став першим господарем орбітальної домівки. Експедиція тривала 23 доби, після чого космонавти відбули на Землю. Але під час посадки сталася розгерметизація капсули, й усі троє загинули від декомпресії.

Стикування зі станцією «Салют-1»
Стикування зі станцією «Салют-1». Джерело: Тhealphacentauri.net

Павло Попович став першим в історії командиром бойової космічної станції «Салют-3», побудованою за секретною радянською програмою. Її екіпаж повинен був спостерігати за територією країн НАТО з орбіти. Крім того, параноїки з СРСР вважали, що багаторазові кораблі Space Shuttle можуть захоплювати їхні космічні апарати. Тому станцію оснастили автоматичною гарматою калібру 14,5 мм.

1986 року вже знайомий нам Леонід Кизим полетів у космос утретє як командир «Союзу Т-15». Цей політ був примітний тим, що під час нього корабель уперше здійснив переліт між двома космічними станціями. Спочатку вони з Владіміром Соловйовим стали першими людьми, які потрапили на борт абсолютно нової на той момент космічної станції «Мир». Далі космонавти відстикувалися від неї та полетіли до іншої станції — «Салют-7». Там вони забрали деякі прилади й інструменти та повернулися на «Мир».

Перша українка на орбіті

Перша українка на орбіті заслуговує окремої розповіді. За те, щоб назвати Джудіт Резнік своєю першою космонавткою, змагаються дві країни: Україна та Ізраїль. Її дід, Яків Резнік, був київським євреєм і свого часу виїхав до Палестини, а батьки перебралися до США. Джудіт здобула освіту інженера і 30 серпня 1984 року стала другою жінкою, яка полетіла на космічному кораблі Space Shuttle.

Щодо того, ким вважати Резнік — українкою, єврейкою чи американкою — консенсусу досі немає. Тому замість неї першою українкою на орбіті часто вважають Роберту Лінн Бондар, яка одночасно стала першою астронавткою Канади. Ця лікарка-неврологиня полетіла у космос 22 січня 1992 року на борту американського шатла Discovery.

Роберта Лінн Бондар під час польоту на шаттлі
Роберта Лінн Бондар під час польоту на шатлі. Джерело: www.caasco.com

Українці виходять у відкритий космос

На даний момент «прогулянку у скафандрі» здійснили шестеро українців. Першим це зробив Юрій Романенко 10 грудня 1977 року. Разом із Георгієм Гречком вони брали участь у позакорабельній діяльності на станції «Салют-6» і оглядали один зі стикувальних вузлів. Також політ був цікавий тим, що ці двоє космонавтів стали першими, хто зустрів Новий рік у космосі.

Перший рекорд із тривалості позакорабельної діяльності серед українців був встановлений 22 листопада 2008 року. Американка українського походження Гайді-Марія Стефанишин-Пайпер здійснила вихід у відкритий космос тривалістю 6 годин 57 хвилин. Всього вона здійснила 5 виходів. Загальний їхній час становить 33 години 42 хвилини.

Щоправда, Анатолій Арцебарський із селища Просяна Дніпропетровської області відстає від неї всього на 8 хвилин. 27 липня 1991 року він провів у відкритому космосі 6 годин 49 хвилин. Загальний же час його позакорабельної діяльності становить 32 години 17 хвилин. На рахунку цього космонавта цілих шість мандрівок у скафандрі, які він здійснив протягом одного польоту.

Рекордсменом за кількістю виходів у відкритий космос серед українців є Леонід Кизим. На його рахунку їх аж сім. Проте їхня тривалість була значно меншою, тож загальний час його позакорабельної діяльності становить 31 годину 40 хвилин.

Українці у відкритому космосі
Виходи українців у відкрий космос

Перший космонавт незалежної України

Встановити, хто був першим космонавтом незалежної України, не так просто. Річ у тім, що Олександр Волков із міста Горлівка у свій третій космічний політ відправився 4 жовтня 1991 року. На цей момент Україна вже оголосила про свою незалежність, але формально СРСР ще існував.

Волков перебував на орбіті до 25 березня 1992 року. За цей час в Україні встиг пройти референдум щодо підтримки незалежності, а у Біловезькій Пущі лідери трьох уже незалежних держав підписали договір про ліквідацію Радянського Союзу. Тож на Землю він повернувся вже громадянином України, й тому технічно є першим українським космонавтом.

Але якщо говорити про першого українця, на льотному комбінезоні якого був прапор незалежної України, то ним став Леонід Каденюк із Чернівецької області. У космос він вирушив 19 листопада 1997 року на борту шатла Columbia і провів за межами атмосфери 15 діб.

Леонід Каденюк — перший космонавт незалежної України
Леонід Каденюк — перший космонавт незалежної України. Джерело: Вікіпедія

Леонід Каденюк поки лишається єдиним космонавтом незалежної України. Але це не значить, що він буде останнім нашим підкорювачем космосу. Нещодавно Ілон Маск заявив, що хотів би бачити українців на Міжнародній космічній станції замість росіян. І хтозна, можливо, колись українські кораблі пристиковуватимуться до українських орбітальних станцій. Наш шлях у космос тільки починається.