Дід Мороз на орбіті. Як святкують Новий рік у космосі

Рік 1968-й став одним із найбільш напружених у місячних перегонах. 21 грудня NASA відправила до Місяця космічний корабель Apollo 8. Троє астронавтів на його борту мали вперше відсвяткувати Різдво не просто за межами земної атмосфери, а на навколомісячній орбіті. 27 грудня вони успішно повернулися на землю. Хтось із представників преси, які зустрічали перших міжпланетних мандрівників, тоді справедливо зауважив: якби не бажання гарантовано випередити СРСР — можна було запустити корабель на кілька днів пізніше, і його екіпаж заодно відзначив би у космосі наступ Нового року.

Однак перший «новорічний екіпаж» опинився на навколоземній орбіті лише за п’ять років. Це були учасники третьої та останньої експедиції на американську станцію Skylab, що тривала з 16 листопада 1973-го по 8 лютого 1974 року — Джеральд Карр, Вільям Поуг та Едвард Гібсон (Gerald Carr, William Pogue, Edward Gibson). Для всіх трьох цей політ у космос став єдиним. Астронавти зустрічали Новий рік у піднесеному настрої.

Перша в історії космічна новорічна ялинка, зібрана екіпажем орбітальної станції Skylab із порожніх харчових контейнерів у 1973 році.
Джерело: NASA

Незадовго до цього (28 грудня) астронавти організували невеликий страйк, протестуючи проти надто щільного графіка робіт і суперечливих вказівок наземних операторів, після чого Центр управління пішов їм назустріч і задовольнив частину їхніх вимог. Якогось спеціального «обладнання» для святкування екіпаж майже не приготував (крім ялинки, зібраної із підручних матеріалів). Додатковою оригінальною «прикрасою» виявилася яскрава комета Когоутека, яка саме в цей час наблизилася до Сонця: її було чудово видно з орбітальної станції.

Набагато краще підготувалися до свята радянські космонавти Юрій Романенко та Георгій Гречко, котрі зустрічали 1978 рік на борту станції «Салют-6». У їхньому розпорядженні була невелика штучна новорічна ялинка і, за чутками, «контрабандна» фляжка з коньяком (під кодовою назвою «Елеутерокок-К»). Коли почалася експлуатація вантажних кораблів «Прогрес», виникла традиція надсилати тим, хто збирався відзначати Новий рік на орбіті, подарунки від родичів, друзів і колег. На станції «Мир» з 1987 року було організовано безперервне чергування екіпажів, і новорічні урочистості в космосі стали звичною справою. Зазвичай у них «дистанційно» брали участь члени сімей космонавтів, яких увечері 31 грудня запрошували до Центру управління польотами.

Невелика новорічна ялинка в модулі Cupola на МКС. Джерело: Сергій Кудь-Свєрчков

2 листопада 2000 року новий орбітальний комплекс — Міжнародна космічна станція — прийняв першу експедицію відвідування у складі Юрія Гідзенко, Сергія Крикальова та Білла Шеферда (Bill Shepherd). З цього моменту розпочався відлік нинішньої епохи безперервної присутності людства у космосі. Кожної новорічної ночі на борту МКС знаходиться від трьох до шести представників різних країн, серед яких обов’язково присутні російські космонавти й астронавти NASA. Тому й Новий рік вони зустрічають щонайменше двічі — за московським часом і за часом Центру управління в американському Г’юстоні. Втім, уже тричі святкування розпочиналося ще раніше — за годинним поясом Японії.

Згідно з традицією, що сформувалася за два десятки років, під час цього свята члени екіпажу різних національностей пригощають один одного своїми фірмовими стравами та напоями, заздалегідь доставленими з Землі. Не обходиться й без звичних подарунків від рідних і друзів. Невелику штучну ялинку зі скромними прикрасами встановлюють в одному з досить об’ємних модулів станції, щоб біля неї було зручніше робити групове фото. Хтось із космонавтів чи астронавтів зазвичай бере на себе роль Діда Мороза чи, відповідно, Санта Клауса. А ось неодмінні земні новорічні атрибути на зразок піротехніки та шампанського на борту космічних апаратів категорично заборонені з міркувань елементарної безпеки (як узагалі відкритий вогонь і газовані напої).

31 грудня нинішнього року екіпаж МКС уже в 22-й раз відзначить початок нового оберту Землі навколо Сонця. А коли-небудь — сподіваємося, вже скоро — відважні підкорювачі космосу зустрічатимуть Новий рік двічі: за земним літочисленням та за календарем тієї планети, на якій вони будуть жити та працювати.