Наближається яскрава комета C/2023 A3 (Цзицзіньшань-ATLAS), і ви нарешті її побачите!

Усі ми в захваті від неймовірних знімків комети C/2023 A3 (Цзицзіньшань-ATLAS), і з нетерпінням чекаємо можливості на власні очі побачити її в усій красі у північній півкулі. Коли спостерігати? Куди дивитися? На що очікувати? У нас для вас є гарні новини!

Комета C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) 3 жовтня на композиційному фото Майкла Єгера (Michael Jäger).

Де комета зараз і кому вона доступна?

Комета C/2023 A3 (Цзицзіньшань-ATLAS) рухається незамкненою параболічною траєкторією: один раз обігнувши Сонце, вона назавжди покине Сонячну систему. А це означає, що поточна її поява – наш єдиний шанс побачити цю «хвостату мандрівницю». Орбіта комети розташована таким чином, що на своєму шляху вона двічі ховається від земного спостерігача у сонячних променях. Перший раз це було з середини серпня по середину вересня, коли комета ще була відносно слабенькою. Другий раз відбувається прямо зараз: 7 жовтня вона відмітилася яскравою появою на знімках космічного сонячного телескопу SOHO, увійшовши в поле зору коронографу LASCO C3, що слідкує за процесами навколо нашої центральної зорі. Наразі C/2023 A3 перебуває лише у 5° від Сонця, і більшість з нас може слідкувати за її рухом виключно завдяки космічним апаратам. Тим не менш, 7-го жовтня Марко Гоято (Marco Goiato) примудрився сфотографувати комету прямо на денному небі. Хоча виглядає вона зовсім невиразною маленькою нечіткою плямочкою, тим не менш, немає сумнівів що це дійсно комета.

Значно більш вражаючого результату досяг 8 жовтня словацькой астрофотограф Петр Горалек (Petr Horalek). Він застосував комбіновану техніку, аби умістити і Сонце і комету на одному зображенні, затуливши денну зорю спеціальним щільним фільтром. Те що ви бачите нижче – результат складання 62 кадрів з екстремально короткими експозиціями – по 1/6400 с. Бонусом, можна роздивитися навіть сонячні плями.

Денні спостереження комети Цзицзіньшань-ATLAS 8 жовтня. Автор: Petr Horalek.

Хоча денний вигляд Цзицзіньшань-ATLAS зовсім не вражає, вже самий факт що це можливо дає нам надію на її розкішну появу на нашому небі вже за кілька днів.

В жодному разі не намагайтеся побачити комету настільки близько до Сонця! Особливо небезпечно направляти в ту область оптичні прилади! Навіть маленький промінчик сонячного світла, сфокусований біноклем чи телескопом, назавжди безповоротно пошкодить ваш зір!

Вигляд комети C/2023 A3 (Цзицзіньшань-ATLAS) 8 жовтня на знімку коронографу LASCO C3 космічного сонячного телескопа SOHO. Ліворуч від Сонця розташований Меркурій, блиск якого наразі складає -1,1m. Зображення скомбіноване з інструментів LASCO C3, LASCO C2 телескопу SOHO, а також космічної обсерваторії SDO, за допомогою сервісу helioviewer.org.

Наскільки яскравою може стати комета?

З огляду на непередбачуваність комет, ніхто в світі не дасть однозначної відповіді на це питання. І тим не менш, спираючись на виміри минулих тижнів, можна зробити певні прогнози.

Показане нижче фото отримали Майкл Ягер, Джеральд Реманн та Денніс Меллер (Michael Jäger, Gerald Rhemann, Dennis Möller) 1 жовтня, і комета тут виглядає справді вражаючою, хоча на той момент вона мала блиск лише +2m. Варто зазначити, що камера здатна побачити значно більше, аніж людське око, і тому на фото, особливо з тривалою експозицією, комета завжди буде яскравішою, а хвіст – більш довгим та виразним.

Розкішна C/2023 A3 (Цзицзіньшань-ATLAS) 1 жовтня. Фото Michael Jäger, Gerald Rhemann та Dennis Möller, Намібія.

Допоки «хвостата» була доступною для спостерігачів у південній півкулі та поблизу екватора, залишалася можливість оцінити її блиск достатньо точно, відтак ми знаємо, що її яскравість швидко зростала, цілком виправдовуючи найсміливіші сподівання. Загалом це може означати, що і ми, жителі північної півкулі, можемо розраховувати на її вражаючу появу на вечірньому небі, як тільки комета залишить Сонце позаду. Прямо зараз серед спостерігачів комет, як професіоналів так і аматорів, точаться запеклі дебати щодо справжньої яскравості C/2023 A3. Про що вони сперечаються? Стандартні методи оцінки блиску недоступні через близьке сусідство із Сонцем.
Але кілька років тому Мечислав Лешек Парадовський (Mieczyslaw Leszek Paradowski) запропонував новий метод оцінювання параметрів комет, зокрема – по знімках SOHO. Наразі його оцінки сягають шалених -3,3m, тобто якби ми бачили комету прямо зараз, то вона б майже зрівнялася яскравістю з Венерою. Тим не менш, цей результат зустрічає багато скепсису, і більшість аматорів і професіоналів схиляються до значень між -1,5m та -2m, тобто комета десь у два рази яскравіша за Сіріус.

Розрахункова крива блиску C/2023 A3. Пік яскравості приходиться на 9 жовтня, і перевищує -3,0m. Джерело: astro.vanbuitenen.nl.

9 жовтня – особливий день для C/2023 A3 (Цзицзіньшань-ATLAS). Прогнози вчених дуже обнадійливі: опинившись майже точно між нами та Сонцем, комета на короткий проміжок часу досягне піку яскравості майже у -3,5m, а якщо оцінки Пардовського вірні, то суттєво перевищить це значення. Причиною такого явища є розсіювання сонячного світла на пилових частинках хвоста комети – так званий ефект прямого розсіювання. На щастя, ця комета дійсно такими частинками дуже багата: її пиловий хвіст вражав задовго до проходження перигелію (найближчої до Сонця точки орбіти), а невдовзі після цього виріс до неймовірних 20°. 5 жовтня відомий першовідкривач і дослідник комет Террі Лавджой (Terry Lovejoy) оцінив на своїх знімках довжину хвоста у 35°! Звичайно, камера фіксує більше ніж людське око, але навіть візуально Террі побачив хвіст, що простягається щонайменше на 25°.

Іронічно, але після 9 жовтня, по мірі наближення комети до Землі, вона швидко втрачатиме свій лоск. Згідно з наявним прогнозом, 12 жовтня, коли ця небесна мандрівниця опиниться на найменшій від нас відстані у 71 млн км, її яскравість ледь дотягне до 0,0m. Тим не менш, це перевищує блиск комети C/2020 F3 (NEOWISE), яка прикрашала наше небо влітку 2020 року, і цілком заслуговує на звання однієї з найяскравіших комет ХХІ століття.

Як «упіймати комету за хвіст»?

Ранні спроби побачити комету на вечірньому небі можуть виявитися вдалими вже 10-11 жовтня. Ефект прямого розсіювання, здатний збільшити яскравість «хвостатої» аж у 100 разів (!) все ще буде проявлятися, хоча і не так потужно як буквально за добу до того. А тому радимо у ці дні озброїтися терпінням та фотоапаратом, і присвятити пів годинки довгоочікуваній небесній гості.

Перше про що необхідно подбати вирушаючи на «полювання» за кометою – відкритий західний горизонт, бажано з якомога меншим світловим забрудненням. Оскільки лише нещодавно відбулося осіннє рівнодення, Сонце зараз ховається за обрій майже точно на заході, а за ним по п’ятах слідуватиме і комета.  Ідеальний спостережний майданчик має бути якомога вищим, бажано в горах. А що як гір поруч нема? Якщо є можливість, віддавайте перевагу більш посушливим місцям, оскільки над водною гладдю часто висить імла, а впродовж найближчого тижня нас буде цікавити небосхил у кількох градусах над горизонтом.

Розраховуйте на те, що «вікно можливостей» відкривається відразу після заходу Сонця, і триватиме не більше 20-30 хвилин, поки комета ще висітиме над горизонтом. Не виключено що 10-11 жовтня вона не буде настільки яскравою, аби побачити її на ще зовсім світлому небі неозброєним оком. В цьому випадку доведеться почекати поки трошки стемніє. Так, голова комети скриється за обрієм, але вашому погляду відкриється ще більш сюрреалістична картина: один лише хвіст стирчатиме над горизонтом майже вертикально вгору.  Можна також спробувати упіймати комету фотографічно, просто знімаючи західний горизонт відразу після заходу Сонця. Камера побачить те, що не бачить око.

Шлях комети C/2023 A3 (Цзицзіньшань-ATLAS) на тлі зоряного неба з 12 жовтня і до кінця місяця. Зважайте на те, що вигляд хвоста – доволі умовний. Джерело: https://nebo.today/

Для тих, хто полюбляє менш екстремальну спостережну астрономію, радимо розпочати пошуки 12-13 жовтня. Загальні поради залишаються незмінними: для успішних пошуків вам необхідно мати відкритий західний горизонт та бути напоготові відразу як згаснуть останні сонячні промені. Варто зазначити, що комета доволі швидко рухається по небу, і кожного дня умови видимості змінюватимуться. З одного боку, C/2023 A3 (Цзицзіньшань-ATLAS) буде стрімко віддалятися від Сонця. А це означає, що у нас буде більше часу на її спостереження на темнішому небі. З іншого боку, кожного дня комета буде слабшати, а хвіст – зменшуватися. Тож які дати є оптимальними? Скоріш за все, найбільш комфортними будуть спостереження 12-15 жовтня коли комету має бути добре видно неозброєним оком, а починаючи з 16-го вам, ймовірно, знадобиться бінокль або невеликий телескоп. Але ми радимо орієнтуватися на погодні умови, обираючи ті вечори, коли атмосфера буде найбільш чистою і прозорою.

Ясного неба, гарних спостережень та фантастичних вражень!

Телескоп Hubble зробив неймовірне фото галактики NGC 5248