На зворотному боці Місяця зафіксована незвична активність

Китайський місячний апарат «Чан’е-6» сів на зворотному боці Місяця, успішно взяв проби ґрунту та вирушив до Землі — місію вдалося виконати за трохи більше ніж 48 годин. Це історична подія, адже вперше зразки були зібрані з тієї частини Місяця, яка постійно повернута до Землі.

Чан'е-6
Панорамна камера посадкового модуля «Чан’е-6» робить зображення високої чіткості місця посадки на зворотному боці Місяця. Фото: CNSA / CLEP

Під час свого короткого візиту апарат також доставив та залишив на Місяці кілька наукових приладів, включаючи прилад NILS Європейського космічного агентства (ESA) для вимірювання негативних іонів на поверхні Місяця. Цей прилад швидко розпочав роботу і виявив негативні іони, які утворюються в результаті взаємодії сонячного вітру з поверхнею Місяця.

«Ми зібрали дані, які перевершили всі наші очікування. Це перша діяльність ESA на поверхні Місяця, яка має значні наукові досягнення і є першою співпрацею з Китаєм у цій сфері», — зазначив технічний співробітник ESA Ніл Мелвілл.

Чан'е-6
Посадковий апарат «Чан’е-6» із детектором негативних іонів NILS на Місяці (виділений зеленою рамкою). Фото: CNSA / CLEP

Негативні іони утворюються, коли заряджені частинки від Сонця падають на поверхню Місяця, змушуючи їх реагувати й ставати негативно зарядженими. На Землі магнітне поле планети не дає цим частинкам досягти поверхні. Проте Місяць не має такого захисту, тому його поверхня вразлива до цих заряджених частинок.

Прилад NILS пройшов кілька циклів перезавантажень і вимкнень, пристосовуючись до екстремальних умов на поверхні Місяця. Врешті-решт, він надіслав придатні для використання дані. Ці спостереження можуть мати значні наслідки для нашого розуміння того, що відбувається в інших ділянках Місяця, які також не захищені магнітним полем.

Maspalomas
15-метрова антена станції ESA Maspalomas у кампусі Національного технічного аерокосмічного інституту (INTA), у південній частині Канарських островів Гран-Канарія, на Монтанья-Бланка, яка приймала сигнали з приладу NILS. Фото: ESA

«Ці спостереження допоможуть нам краще зрозуміти середовище поверхні та слугуватимуть базою для дослідження негативних іонів в інших безповітряних тілах Сонячної системи, від планет до астероїдів та інших місяців», — пояснив головний дослідник NILS Мартін Візер.

Таким чином, місія «Чан’е-6» не лише здійснила важливий прорив у збиранні зразків зворотного боку Місяця, а й сприяла новим науковим відкриттям завдяки співпраці з ESA.

Раніше ми повідомляли про те, як «Чан’е-6» передав зразки місячного ґрунту на орбіті навколо Місяця.

За матеріалами ESA