На Марсі знайдені ознаки життя

Людей протягом століть зачаровували пошуки життя у Всесвіті. Марс завжди був у центрі уваги як потенційне місце для існування інопланетян. Однак, відколи численні знімки з космічних апаратів повернули зображення безплідного ландшафту, стало зрозуміло, що Марс може бути менш придатним для життя, ніж сподівалися вчені. Але нові дослідження припускають, що деякі екстремофільні білкові ферменти та РНК можуть існувати у марсіанському реголіті, який насичений солями перхлорату.

екстремофільні білкові ферменти
Деякі екстремофільні білкові ферменти та РНК можуть існувати у марсіанському реголіті, який насичений солями перхлорату. Фото: Joseph Heili, Tanner Hoog, and Aaron Engelhart

Марс — четверта планета від Сонця, яка має характерний червоний колір через оксид заліза. Планета приблизно вдвічі меншиа за Землю, але має знайомі риси, зокрема вулкани та полярні крижані шапки. Перші спостерігачі вважали, що Марс перетинає велика система каналів, які доставляють талу воду з полярних шапок до екваторіальних регіонів. Однак це виявилося оптичними ілюзіями, а шапки складаються переважно із сухого льоду (замерзлого вуглекислого газу). Попри це, дискусія про можливість життя на Марсі все ще продовжується.

Досліджуючи нашу Землю, вчені знаходять життя у найекстремальніших умовах, де, наприклад, немає кисню, відсутнє світло, найнижчі чи дуже високі температури. Такі мікроорганізми ще називають екстремофілами. Ці знання сприяють пошукам життя за межами Землі.

Останні місії на Марс виявили значну присутність перхлоратних солей на поверхні планети. Ці солі, що складаються з кисню та хлору, вважаються шкідливими для життя на Землі. Вони можуть утворювати розсоли, з’єднуючись з водою в атмосфері. Наявність води на Марсі є ключовою стратегією NASA у пошуках життя — стежити за водою. Концепція проста: шукайте воду і, можливо, знайдете життя.

Поклади водяного льоду на дні одного з полярних кратерів Марса. Джерело: ESA / DLR / Freie Universitat Berlin (G. Neukum)

Нещодавно дослідники з Коледжу біологічних наук опублікували свої результати в журналі Nature Communication. Вони вивчали, як геохімічне середовище на Марсі могло підтримувати життя. Під керівництвом доцента Аарона Енгельхарта команда досліджувала два типи РНК та ферментів, ключових для життя на Землі. Вони виявили, що РНК добре функціонує у перхлоратному розсолі, тоді як ферменти менш придатні. Проте білки, що еволюціонували для виживання в екстремальних умовах на Землі, добре адаптовані до марсіанського соляного розчину.

Ці результати дають новий імпульс у пошуках життя на Марсі. Дослідження показало, що РНК може вижити в солоних умовах, що відкриває нові перспективи для пошуку життя на Червоній планеті.

Раніше ми розповідали про те, як досягти Марса всього за два місяці.

За матеріалами twin-cities.umn.edu