На Марсі знайдені льодовики із сухого льоду, що рухаються

Виявлені на південному полюсі Марса гігантські поклади сухого льоду утворилися внаслідок руху вуглекислотних льодовиків. Про це йдеться у статті, опублікованій у недавньому випуску журналу Journal for Geophysical Research—Planets.

Полярная шапка Красной планеты
Полярна шапка Марса. Джерело: NASA

Знамениті марсіанські полярні шапки складаються з двох основних частин. Внизу розташовані шари із суміші водяного льоду та пилу. Вони заглиблюються на сотні метрів, а над ними видимий шар із сухого льоду. Він утворюється внаслідок сезонного вимерзання вуглекислого газу з марсіанської атмосфери.

Середня товщина шару сухого льоду невелика, не більше метра. Проте у 2011 році дослідникам вдалося виявити потужні відкладення вуглекислоти на південному полюсі Марса. Найбільший льодовик приблизно 200 км завдовжки та майже 40 км у діаметрі. За деякими оцінками, у разі їхньої сублімації атмосферний тиск на планеті виріс би майже вдвічі.

На думку вчених з Інституту планетарних наук Ісаака Сміта, такі значні відкладення сухого льоду могли утворитися лише за умови руху вуглекислотних льодовиків Марса, аналогічних руху льодовиків Землі. Інакше їхня товщина не перевищила б 45 м.

Як доказ своєї правоти дослідники наводять результати комп’ютерного моделювання. Воно показало, що в марсіанських умовах сухий лід здатний «стікати» схилами з майже в сто разів більшою швидкістю, ніж водяний лід. Саме тому він поступово накопичується в різних басейнах і западинах на південному полюсі, тоді як решта марсіанських крижаних шапок залишається нерухомою. За розрахунками вчених, формування покладів сухого льоду почалося приблизно 600 тисяч років тому, коли на Червоній планеті відбулася зміна кліматичних циклів.

Нещодавно ми писали про марсіанський кратер Корольов, який практично повністю заповнений льодом.