На Марсі виявили нові стародавні озера

Аналізуючи знімки Mars Reconnaissance Orbiter, вчені знайшли у північному регіоні Марса, відомому як Терра Аравія, кілька раніше невідомих озер. Дослідження показують, що вони не з’явилися та зникли миттєво, а існували впродовж мільйонів років.

Озеро та потік води у Терра Аравія
Стародавнє озеро (зліва), знайдене на Марсі. Джерело: NASA/JPL-Caltech/UArizona

Терра Аравія

Дослідники використали низку наукових приладів, розташованих на апараті Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) для того, аби знайти нові місця існування стародавніх озер на поверхні Червоної планети. Для цього вони використовували контекстну камеру CTX, науковий експеримент з візуалізації з високою роздільною здатністю HiRISE та інфрачервону камеру THEMIS.

Їх ціллю були приблизно 22 тис. км2 в області в північній півкулі Марса, відомій як Терра Аравія. Він займає проміжне положення між високогір’ями, що розташовані на південь від нього і величезною північною западиною, у якій колись був океан.

Особливістю Терра Аравія є те, що це — один з найдавніших регіонів Марса, тут можна зустріти гірські породи, що сформувалися понад 3,7 млрд років тому. Тож вчені вирішили пошукати у цій місцевості ознаки стародавніх озер, щоб дізнатися, чи була у ті давні часи на Марсі рідка вода. Результати опубліковані у журналі Journal of Geophysical Research: Planets.

Стародавні озера

У долинах високогірного регіону, що розташований на південь від Терра Аравія, сліди озер є звичайним явищем, проте у самому регіоні їх досі виявити не вдавалося. За допомогою даних з MRO вчені таки змогли ідентифікувати цілих сім озер.

Цікаво, що всі відкриті водойми мають неправильну форму. Цим вони дуже відрізняються від озер, що колись існували у високогірних долинах Марса. Ті переважно були круглої форми. Крім того, на Терра Аравія озера мали струмки, що впадали та витікали з них, тобто були частиною складнішої гідрологічної системи.

Вивчивши їх докладніше, вчені знайшли свідчення неодноразової зміни рівня води, конуси виносу та водозбірні басейни. Усе це свідчить про те, що озера не виникли одноразово і не зникли одразу після цього.

Вони були частиною системи, яка існувала впродовж значного періоду марсіанської історії, відомого як Нойська ера. На Землі в цей час з’явилися перші ознаки життя. Тож, цілком можливо, що в стародавніх озерах Терра Аравія його теж вдасться знайти.