MRO зазнімкував марсіанський Грінвіч

Апарат MRO отримав зображення марсіанського кратера Ейрі-0. Попри відносно скромний розмір (лише 0,5 км в діаметрі), ця формація становить значний інтерес. Річ у тім, що через неї проходить нульовий меридіан Червоної планети.

Кратер Ейрі-0. Джерело: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

У географії нульовим меридіаном називають лінію, що використовується для початку відліку довготи. На відміну від екватора, вона не має будь-якої фізичної прив’язки до поверхні планети, що означає, що вибір робиться на розсуд картографа. У випадку із Землею в XIX столітті такою точкою відліку довготи була обрана знаменита Гринвіцька обсерваторія.

Відколи запущені в 1960-ті роки космічні апарати передали перші зображення Червоної планети, перед планетологами постало питання про необхідність вибору марсіанського нульового меридіана. Вони звернули увагу на 43-кілометровий кратер Ейрі. Цей вибір не був абсолютно випадковим. Кратер Ейрі розташований серед Sinus Meridiani — великої світлої області на Марсі, яка використовувалася багатьма астрономами як нульовий меридіан (звідси її назва).

Згодом космічні апарати зробили детальніші знімки поверхні Червоної планети, й це вимагало уточнення положення нульового меридіана. На щастя для географів, усередині кратера Ейрі розташований ряд менших за розміром ударних формацій. Одна з них і стала марсіанським Гринвічем, отримавши назву Ейрі-0.

До речі, схожа метаморфоза свого часу сталася і з гринвіцьким меридіаном. У міру вдосконалення технологій вчені змогли скласти більш точну модель Землі. У результаті провели перерахунок, і нульовий меридіан зрушив на 102 м на схід від будівлі Гринвіцької обсерваторії.

Ви також можете помилуватися дивовижними знімками Марса за 2021 рік.