Молоді зорі можуть руйнувати атмосфери своїх планет

Дослідження розсіяних зоряних скупчень, здійснене за допомогою рентгенівського телескопа Chandra, показало, що молоді зорі у них мають значну магнітну активність. Вона здатна зруйнувати атмосфери їхніх планет.

Розсіяне скупчення NGC 3293, де є молоді зорі
Розсіяне скупчення NGC 3293. Джерело: www.space.com

Дослідження розсіяних скупчень

Вчені підозрюють, що молоді зорі, які щойно утворилися і досі не перебувають на головній послідовності діаграми Герцшпрунга — Рассела, мають настільки сильне ультрафіолетове випромінювання, що воно «видуває» увесь газ та легкий пил з їхніх протопланетних дисків, заважаючи планетам утворювати атмосфери.

Для того, аби це з’ясувати, вчені використали орбітальну рентгенівську обсерваторію Chandra. Вони дослідили за її допомогою понад 6000 молодих зір, які розкидані по десятку розсіяних зоряних скупчень. Вік цих утворень, у яких світила розташовані хаотично і на достатньо великій відстані одне від одного, складає від 7 до 25 млн років.

Потім дослідники порівняли отримані результати з дослідженнями зір віком до 500 тис. років, дослідження яких Chandra здійснила раніше. Вони є сильним джерелом рентгенівських променів, тож за ними дуже зручно відстежувати еволюцію зоряних систем.

Молоді зорі та їхня активність

Дослідження в цілому підтвердили припущення вчених, що молоді зорі є магнітоактивними. Внутрішні зони їхньої конвекції створюють своєрідну динамо-машину, яка формує потужні магнітні поля, що й призводять до надлишку ультрафіолету та рентгенівських променів.

При цьому те, наскільки довго зберігається така активність, залежить від маси зорі. Світила, що важчі за Сонце у 3,5—7 разів, конвекцію втрачають дуже швидко. У легших об’єктів вона може зберігатися доволі довго.

Навіть у зір, що схожі на Сонце, інтенсивне випромінювання зберігається достатньо довго, щоб уповільнити зростання близьких до них планет. У деяких випадках навіть можлива втрата вже сформованими світами не тільки первинної водневої, а й вторинної, щільнішої газової оболонки.

Геть із Чумацького Шляху: знайдена найближча до Землі гіпершвидкісна зоря