Модуль «Веньтян» зістикувався з китайською орбітальною станцією

24 липня з китайського космодрому Веньчан відбувся успішний пуск важкої ракети «Чанчжен-5В». Вона відправила в космос лабораторний модуль «Веньтян». Після виходу на орбіту він використав власну рухову установку для виконання серії маневрів, що дозволило йому здійснити рандеву та стикуватися з базовим блоком орбітальної станції «Тяньгун». Пізніше китайська влада підтвердила факт успішного здійснення операції.

Характеристики й основні завдання модуля «Веньтян»

Лабораторний модуль «Веньтян» має довжину 17,9 м, діаметр 4,2 м та масу майже 20 тонн. Він дублює функції керування базового блоку станції. Оснащений шлюзовою камерою, науковим обладнанням та роботизованим маніпулятором і може підтримувати проживання трьох тайконавтів.

Схема модуля «Веньтян». Джерело: Wikipedia.org

Завдяки новому модулю китайська орбітальна станція тепер зможе забезпечувати перебування шести осіб, що дозволить проводити перезмінку екіпажів прямо на орбіті та зробить її безперервно заселеною. «Веньтян» також використовуватиметься для зберігання запасів і суттєво розширить енергетичні можливості станції завдяки 30-метровим сонячним батареям.

У жовтні цього року до китайської станції буде пристикований третій відсік — лабораторний модуль «Меньтянь». Після цього вона набуде T-подібної конфігурації. А наприкінці 2023 року в космос вирушить автономний телескоп «Сюньтянь». Він буде виведений на таку саму орбіту, що й «Тяньгун», і час від часу стикуватиметься зі станцією для дозаправлення, технічного обслуговування та заміни наукових інструментів.

Доля першого ступеня «Чанчжен-5В»

Після місії із запуску «Веньтян» на навколоземній орбіті також залишився центральний ступінь ракети «Чанчжен-5В». Його довжина становить 30 м, діаметр — 5 м, маса — 21 тонну. Найближчими тижнями він здійснить неконтрольоване сходження з орбіти. З урахуванням габаритів ступеня частина його уламків переживе вхід в атмосферу. Де саме це станеться, невідомо. Але у будь-якому разі центральний ступінь «Чанчжен-5В» стане одним із найпотужніших штучних об’єктів, який впаде на Землю в цьому столітті.

Пуск ракети «Чанчжен-5В» із модулем «Веньтян». Джерело: CASC

Варто зазначити, що в минулому NASA вже критикувала китайську владу за відсутність зусиль з активного зведення з орбіти та затоплення у безпечних районах верхніх ступенів ракет. Тоді офіційний представник МЗС КНР Ван Веньбінь заявив, що це звичайна світова практика і ймовірність того, що уламки ступеня завдадуть якихось збитків, надзвичайно мала.