Місія Mars Sample Return пішла шкереберть через брак коштів

Амбітна місія NASA з доставки зразків марсіанського ґрунту, схоже, пішла шкереберть. Космічне агентство повідомило, що місія Mars Sample Return наразі призупинена. Таке непросте рішення прийняте у зв’язку з вирішенням бюджетних проблем. Поточний план був визнаний нереалістичним, тому ведеться пошук альтернативних варіантів.

Mars Sample Return
На цій ілюстрації показано концепцію місії Mars Sample Return. Авторство: NASA/JPL-Caltech

Таким чином, місія офіційно поставлена на паузу. Як повідомляє Space Policy Online, NASA оголосила про призупинку робіт із доставки зразків з Марса, що пов’язано зі зростаючими витратами та затримками у реалізації місії. Минулого тижня трьом американським космічним центрам, які беруть у ній участь, було рекомендовано розпочати «згортання» діяльності, пов’язаної з нею.

Mars Sample Return
Ілюстрація зустрічі апарата місії Mars Sample Return та ровера Perseverance для передачі зразків. Зображення: NASA

Початково під час підготовки бюджету на 2024 рік місію Mars Sample Return оцінили у 949,3 млн доларів. Однак підкомітет, відповідальний за нагляд за бюджетом агентства, виділив лише 300 млн доларів і наказав представити річні профілі фінансування. Якщо NASA не зможе задовольнити ці вимоги, місія з отримання марсіанських зразків може зіткнутися з чимось більшим, ніж тимчасова пауза.

Невизначене майбутнє

Ця новина особливо розчаровує, враховуючи те, що Китай нещодавно поділився планами завершити власну місію з доправлення зразків з Марса під назвою «Тяньвень-3», що розпочнеться двома роками раніше.

Наразі незрозуміло, як довго може тривати ця пауза. NASA запевняє, що працює над альтернативними способами доставки на Землю зразків, зібраних марсоходом Perseverance.

Прототип гелікоптера на основі Ingenuity, який буде збирати зібрані зразки на Марсі у рамках місії Mars Sample Return
Прототип гелікоптера на основі дрона Ingenuity, який буде збирати зразки марсіанських порід у межах місії Mars Sample Return. Джерело: NASA

Нещодавно NASA також презентувала частину зразків, привезених з астероїда Бенну місією OSIRIS-REx. І хоча ми ще не отримали їх повного аналізу, це збільшує інтерес до перспективи вивчення матеріалу з інших планет і космічних об’єктів.

На жаль, мрія про реалізацію проєкту Mars Sample Return може зійти нанівець, якщо NASA не знайде більш доступне рішення.

Раніше ми повідомляли про те, як Perseverance вивантажив перший зразок марсіанського ґрунту для повернення на Землю.