Мінімісяць на два місяці: у нашої планети з’явиться тимчасовий супутник

Наприкінці вересня Земля матиме тимчасовий мінімісяць. Ним стане астероїд 2024 PT5, який на два місяці буде захоплений гравітацією нашої планети.

Що таке мінімісяці

Час від часу наша планета може мати мінімісяці. Ними стають навколоземні об’єкти, які рухаються підковоподібними траєкторіями й наближаються до Землі з низькою відносною швидкістю. У результаті їхня геоцентрична енергія на деякий час стає від’ємною. Досить часто такі об’єкти не встигають зробити жодного оберту навколо Землі, після чого залишають її околиці.

Тимчасовий супутник Землі в уявленні художника. Джерело: ISTOCK / GETTY IMAGES PLUS

Прикладом такого мінімісяця є невеликий об’єкт 2022 NX1. У 1981 і 2022 роках він двічі ставав тимчасовим супутником нашої планети. Деякі астрономи припускали, що 2022 NX1 може бути відпрацьованим ракетним ступенем. Але спостереження не підтвердили цієї теорії. Також можна згадати крихітний астероїд 2006 RH120, чий діаметр становить лише кілька метрів. У 2006–2007 роках він був тимчасовим супутником Землі й устиг зробити чотири оберти навколо неї, після чого перейшов на геліоцентричну орбіту.

Новий тимчасовий супутник Землі

Як показують розрахунки астрономів, уже через кілька тижнів Земля матиме новий тимчасовий супутник. Ним стане астероїд 2024 PT5. Його виявили 7 серпня 2024 року автоматизованою системою ATLAS, призначеною для виявлення невеликих навколоземних об’єктів до того, як вони зіткнуться з нашою планетою.

За оцінками дослідників, діаметр 2024 PT5 становить близько 10 м. 29 вересня він буде захоплений гравітацією нашої планети, після чого стане її тимчасовим супутником на наступні два місяці. Астероїд залишить околиці нашої планети 25 листопада, не встигнувши зробити оберт навколо неї.

Як зазвичай буває в таких ситуаціях, виникає питання про те, чи справді 2024 PT5 являє собою астероїд, чи це відпрацьований ступінь. На думку вчених, цей об’єкт навряд чи є штучним, оскільки його короткострокова динамічна еволюція дуже схожа на 2022 NX1, чиє природне походження було підтверджено спостереженнями.

Також варто сказати, що тимчасові супутники не варто плутати з т. зв. квазісупутниками. Квазісупутниками називають об’єкти, що перебувають в орбітальному резонансі 1:1 із планетою. Це дозволяє їм залишатися поблизу планети протягом багатьох орбітальних періодів. Але при цьому вони не захоплюються гравітацією планети й залишаються на орбіті навколо Сонця.

За матеріалами iopscience